Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är detta ett ogräs?
          annicaF
          Inlägg 13-04-2009, 10:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 20 037

Hej,

I vår nya trädgård har det kommit upp mycket redan av en växt som jag misstänker är ogräs. Någon som vet vad det är för något? Och är det ett ogräs?

Bifogad fil  ogras9.jpg ( 145.64k ) Antal nedladdningar: 108

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          annicaF
          Inlägg 14-04-2009, 15:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 20 037

Ohh nooo!!! Har hört under hela min uppväxt min mamma oja sig över just kirskål. Hon vill inte ge mig växter från sin trädgård pga den där förbankade kålen. Det är väll det enda positiva med att det visar sig att jag odlar det..att jag nu kan plocka växter från mammas bunkrande trädgård.

Men...oj...det låter ju riktigt allvarligt. Dock finns det bara i en del av trädgården. Men jag misstänker att det kommer ploppa upp lite överallt ju varmare det blir. *Hmm*

Kanske man ska göra paj av det? Blir det gott?

Citera
          HelenJ
          Inlägg 14-04-2009, 21:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (annicaF @ 14-04-2009, 16:49) *
          Men...oj...det låter ju riktigt allvarligt. Dock finns det bara i en del av trädgården. Men jag misstänker att det kommer ploppa upp lite överallt ju varmare det blir. *Hmm*

Det är nästan omöjligt att bli av med - men det går att hålla efter. Jag har fått in det med en pionplanta och det finns också runt mina bolltistlar. Men där har det hållit sig i flera år. Jag drar upp så mycket jag kan. Om man luckrar jorden lite kan man dra försiktigt så man får med en lång rotbit med kanske flera småplantor på. Man kan också klippa/rycka bort alla gröna blad man ser, så klarar det inte att sprida sig.
          Kirskålen sprider sig med utlöpare under jorden, men de är inte så långa. Så om du inte själv sprider den i trädgården kommer den nog att stanna där den är nu.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-04-2009, 22:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (HelenJ @ 14-04-2009, 22:12) *
          Det är nästan omöjligt att bli av med - men det går att hålla efter. Jag har fått in det med en pionplanta och det finns också runt mina bolltistlar. Men där har det hållit sig i flera år. Jag drar upp så mycket jag kan. Om man luckrar jorden lite kan man dra försiktigt så man får med en lång rotbit med kanske flera småplantor på. Man kan också klippa/rycka bort alla gröna blad man ser, så klarar det inte att sprida sig.
          Kirskålen sprider sig med utlöpare under jorden, men de är inte så långa. Så om du inte själv sprider den i trädgården kommer den nog att stanna där den är nu.

Jaha. Det var någonting nytt. Inte behöva använda dubbla eller tredubbla täckdukar i två-tre säsonger, eller lägga ner rabatten (klippa frenetiskt under två-tre säsonger).

Klippa regelbundet (lite svårt i rabatter, men runt om går ju, men vad händer i rabatten?)? Berätta mer. Vi har inte kirskål, men andra har. Och alla fröna i jorden?

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon