CITAT (flaxss @ 14-04-2009, 18:05)

jag tror inte olja är så bra att ha på bladen
Det var ett försök att imitera produkten Spidermite Control, som innehåller rapsolja och emulgeringsmedel. Det lär vara effektivt, och min erfarenhet är att det
inte är effektivt att bara duscha av växten, eller bara spraya med såpa. Jag håller med om att det finns risk att växten kvävs, så jag håller noga ögonen på den, men just nu ser den faktiskt piggare ut.
CITAT
ett enkelt sätt att bli av med spinn är att dränka växten och allt i ca 20-30min i 42gradigt vatten
Jag har sett dig ge det rådet förut, och funderade på saken, men trädet är uppemot en meter högt så jag hade bara kunnat behandla roten.
CITAT
det speciella med citrusjord är att den är väldränerad och järnrik. citrusar gillar INTE LERA, däremot lergranulat eller små bitar av lera.
Det faller sig så att jag har 40 liter Aquasoil, dvs sintrad laterit, stående. Hälften-hälften av krukväxtjord och siltig trädgårdsjord plus en fjärdedel aquasoil kanske?
Gillar citrusar kalk säger du? Jag har också en del kalkgrus, jag kunde sätta i en näve till blandningen.
CITAT
du ska inte göda den hårt, det förstör jorden.
När jag började se näringsbrist satte jag i rekommenderad mängd näringspinnar, och när det bara delvis löste problemet har jag också vattnat med det vanliga gödningsmedlet jag har till alla blommor.