Jag har fått 6 st gamla "the fairy" av en kompis. Hon skulle bygga altandäck, så rosorna fick stryka på foten. Dom är helt nerklippta och nyplanterade hemma hos mig nu och det ser lite trist ut med några pinnar som sticker upp ur en jordhög. Jag skulle vilja ha förslag på passande sällskap till "älvorna".
Jag vill gärna ha perenna växter som både kan göra sitt i sommar innan rosorna (förhoppningsvis) tagit sig, men jag vill också att de ska kunna stå kvar som stadigvarande sällskap i rosrabatten.
Det handlar om en rektangulär, rätt så bred, rabatt mitt i gräsmattan. Den är alltså inte speciellt skyddad, men den får mycket sol.
Hur många sorter är det rimligt att blanda i en rabatt egentligen? Och hur mycket kan man räkna med att nerklippta, flyttade rosor växer på en sommar? Hur komponerar man en snygg rabatt? Hjälp!
Rosorna är placerade enligt följande: * * * * * *
Jag skulle gärna peta ner lite lökar också! Tar tacksamt emot förlag på sådana som tål att ligga kvar i jorden över vintern också.
Zon? 2-3, tror jag. Forsythiorna blommar ordentligt nu, om det är till någon hjälp. :-)
|