Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fläckig lungört som marktäckare?, Kan ni råda mig om marktäckare till min doftschersmin?
          SysterJord
          Inlägg 16-04-2009, 13:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 22 074

Jag har en stor doftschersmin i ett halvskuggigt skyddat hörn av trädgården och som det växer oändliga mängder kirskål under.
          Vad tror ni om fläckig lungört som marktäckare under schersminen? Sprider de sig snabbt? Kan/bör man samplantera med någonting annat och i så fall vad?
          Jag har funderat lite på nävor också då jag läste om en tråd här att någon viss näva (minns ej namnet just nu) skulle vara speciellt effektiv då man ville bli av med kirskål.

Vad tror ni på? Jag kommer att rensa jorden så gott det går från ogräset innan plantering förstås.
          Ge mig era bästa tips! ohmy.gif)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Killensomvillhag...
          Inlägg 16-04-2009, 14:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Efter att förra året ha jobbat som anläggare och satt hur många sådana som helst så är jag själv lite mätt på dem.
          Var det inte förra årets perenn?
          Skall kolla in någon plantering jag gjorde förra året och se hur de blev.

Kirskål är inge roligt alls har själv en rabatt som jag skall försöka lösa detta problem i.
          I mitt fall är det en rabatt med svarta och röda vinbärsbuskar och då är det klurigt att rensa i plantorna.
          Jag har från början grävt ur och lagt geotextil (som jag sedan upptäkt vara dålig kvalite) samt täckt med 5-10 cm barkmull. Spelar ingen roll de tar sig upp ändå.

Årets försök att bli av med dem är att ta bort all barkmull samt geotextil, gräva bort så mycket rötter som bara går.
          Dubbel geoduk sedan har jag tre alternativ
          1 aggresiv perenn marktäckare
          2 singel
          3 kullersten i singel

De två siste vet jag fungerar ypperligt men då jag redan lagt 47 ton kullersten på tomten är det inte toppen kul, singel är verkligen inte kul men effektivt. Dock så tror jag rent ut sagt inte att jag kommer tåla singel då det blir så skräpigt efter att man fått gräsklipp där.

Klurigt klurigt.
          Skall jag rekomendera marktäckare tycker jag att du redan nu skall köpa en bunt fröpåsar och driva upp så många plantor som du bara orkar. Alternativt köpa en massa plantor men det är mer en kostnadsfråga.
          På dessa sätt får du ett gott skydd direkt och minskar risken för kirskålen att komma upp.

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 10:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon