CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:31)

Öht så tycker jag att det är ett "bondfångeri" att få anhöriga att satsa tusentals kronor på blomsteruppsättningar som .. antingen när kistan kremeras ... slängs i sopcontainer..
eller när det gäller jordbegravning, läggs på gravplatsen och ruttnar ganska snabbt.
Är det inte lite av ... Visa att jag minsann bryr mig ... som får oss till att satsa stora pengar på detta?
Jo, det är ju många som tänker så. Därför har vi gjort en del mindre buketter man skulle kunna köpa för mellan 250-400 kr. Tex den sista bilden med rosor i en halmstrut. Sen är det så att folk verkar tycka det är viktigt att det är mycket blommor med i arrangemangen, och då blir det dyrare. Vi har gjort design i "formal stil" där man använder få blommor och ett mer stiliserat utryck, men av undersökningen hittils kan jag säga att den stilen inte går hem hos folk. Det är möjligt att de kanske hade valt dessa om jag skrivit ut priser iof....
Men jag tror även för många att det spelar en stor cermoniell roll att få göra något symboliskt för att hedra den avlidne, sen om det är att sätta in pengar på cancerfondens konto eller beställa blommor är nog olika.