Semester i Norrbotten är härligt, det finns massor att se - men transportsträckorna kan vara lite tråkiga. Mellan Skellefteå och Haparanda är det ca 20 mil, motorvägen är ganska bra större delen av vägen men är det vägarbeten så kan det gå långsamt.
Ett ställe väl värt ett besök är Storforsen utanför Älvsbyn. När de drog om älven för ett antal år sedan blev kala stenhällar med grytor blottade och det är underbart ställe. Ta med pic-nic, det finns också grillplatser om jag minns rätt. Har ni tur så är ni där lagom till de har föreställning på en scen i forsen. Precis nedanför Storforsen finns ett nybyggt hotell.
Är ni i Haparanda så måste ni besöka Kukkulaforsen. Där håvar (!) de sik och man kan köpa färsk halstrad sik - så gott att äta på ex hårt bröd eller som huvudrätt. Vid Kukkulaforsen finns också gamla bodar och stugor och det finns en restaurang. De har en vedeldad badtunna och bastu men jag vet inte om det går att boka som privatperson. Lite väster om Haparanda finns Seskarö, en ö med härlig badplats längst ut. Där finns också campingplats.
Haparanda går man igenom på en timme. Kyrkan som ser bedrövlig ut (helt i plåt) kan vara värt ett besök (jag har inte varit inne i den). Haparanda ligger vackert vid Torneälven så man kan strosa längs den en stund och kanske ha picnic. På andra sidan älven finns ju Finland och staden Torneå. Där kan det vara kul att gå i affärerna som säljer allt möjligt, har man tur kan man hitta lite billiga saker (man åker rakt fram efter att ha passerat gränsstationen). I Finland har de mycket fina cykelvägar där man kan åka inlines. Mellan Haparanda och Torneå finns en golfbana så om ni golfar kan ni i så fall spela golf både i Sverige och Finland på en och samma golfrunda. Ca 10 mil norr om Haparnda finns ett berg (kommer inte på namnet just nu) där man har en fantastisk utsikt över större delen av Norrbotten - åk dit sent en kväll och ta med något att grilla eller ha picninc, eftersom solen inte går ner så är det ljust dygnet runt.
På väg norrut tycker jag ni ska stanna i Piteå och Luleå. Ni kommer att passera genom Kalix 8 mil efter Luleå, det är inte så jätte "kul" samhälle men ganska vackert vid älven, där finns minigolfbana, fik och camping. Kyrkan är jätte fin.
Trädgårdar kan jag tyvärr inte tipsa om men förhoppningsvis hittar ni lite sådana också.
Hoppas ni får en trevlig semester!
--------------------
Susanne zon 3 (4)
|