Jag är nog vara litet mer optimistisk än Cilla om möjligheten att odla köldtåliga citrusarter i Sverige. Vissa förefaller ju vara minst lika härdiga som de härdigaste palmerna, t ex Trachycarpus fortunei som faktiskt verkar gå att odla på en del ställen. Skulle faktiskt tro att man har ganska goda chanser till odling av de härdigaste citrusarterna i åtminstone Skånes kustområden och på Öland och Gotland.
Skillnaden mellan norra Tyskland och Skåne är ju faktiskt inte så där våldsamt stor, varken när det gäller ljus eller temperatur. Tjälen är heller knappast något problem här i sydvästra delen av Skåne. Marken är sällan tjälad under särskilt långa perioder och då inte speciellt djupt. (Hur det är på Öland och Gotland vet jag inte.) Faktum är att dom ovan nämnda områdena i Sverige delvis har mildare vintrar än den plats nära Hamburg där Bernhard Voss provodling ligger, i alla fall om man tittar på minimitemperaturerna (det går att klicka sig fram till en intressant sida med information om klimatet vid provodlingen). Och på vintern är det garanterat fuktigt i Tyskland också.....!! Hamburgstrakten har för övrigt ganska svala och regniga somrar, ungefär som i södra Sverige, fast med längre växtsäsong. En lång växtsäsong är nog bra, fast man skulle kunna tänka sig att Tysklands längre somrar med varmare väder i augusti-september kan göra att buskarna börjar skjuta nya skott väldigt sent. Skott som sedan inte hinner mogna av ordentligt utan fryser bort under vintern. Risken för detta borde vara mindre här i Sverige med våra kyligare sensomrar och höstar. Dessutom har vi ofta mer sol under högsommaren, åtminstone i kusttrakterna och på Öland och Gotland, vilket borde vara gynnsamt för växternas avmognad. I detta sammanhang kan nämnas att jag tycker mig märka att många växter verkar vara köldhärdigare i Stockholmstrakten än i Skåne (flyttade hit till Skåne från huvudstaden för några år sedan). Samma låga temperatur som ger kraftiga frostskador i Skåne kan vara betydligt mindre allvarlig i Stockholm. Misstänker att orsaken kan vara att växterna avmognar bättre i Stockholmstrakten, kanske beroende på mer sol och värme under högsommaren och torrare och mer stabilt väder under hösten och vintern.
Är själv väldigt sugen att testa någon citrus. Fast problemet blir väl bara att hitta en plats åt den i trädgården som redan är överfull, minst sagt.....!