Jag föreslår den första bok jag tänker på. Lars -Åkte Gustavssons Rosor för Nordiska Trädgårdar. Den finns i tre delar varav den tredje handlar om rosor för olika zoner, för olika ändamål, när de blommar osv, osv, Jag tror t o m att där finns lämpliga samplanteringsväxter.
En remonterande klätterros i taskigt läge känns inte som det kan bli ett lyckligt slut..

Hur ska den stå? Mot en vägg eller mot en stolpe, friväxande? Kan det fungera med en stor härdig vit buskros? Eller om det är ok med en engångsblommande klätterros så ska rosorna i Arvensis-gruppen klara halvskugga. Ruga, Splendens och Venusta Pendula är de vanligaste.
När rosen blommat färdigt kan jag hålla med Stiffe om att en Clematis blir fin som sällskap. Särskilt Viticiella sorterna tycker jag passar bra och de blommar lite senare också. Börjar blomma i juli och framåt. Jag har faktiskt inte provat med rosor och kaprifol?! Jag har mycket av vild kaprifol, en av mina älsklingsväxter, men det känns som om kaprifolen skulle nässla sig in och kunna strypas lite...
Min Ruga står i nordväst med sol från kanske 15.....oj det kanske är bäst att tillägga, rankorna blir 4 -5 m fast mjuka och lättledda.
Ruga