Tack för alla förslag.
Mitt problem är följande: jag bor på en (ur planteringssynpunkt) ganska hopplös tomt, hela tomten sluttar ganska ordentligt och det är svårt att få till ordentliga rabatter. På baksidan av huset har vi byggt en stor altan för att få en sammanhängande yta att umgås på. Altanen är jättefin men ser lite kal ut och skulle mjukas upp av lite grönska som kunde klänga på gjutjärnsräcket. På ena sidan av altanen är det inte så långt ner till rabatterna (och ganska soligt) så där har jag planterat rosor och klematis (bl.a New Dawn och Mme Le Coultre). På andra sidan av altanen är det lite luringare, det är ca 1,5 m ner till marken och lite halvskuggigt + att själva planteringsplätten är precis under altankanten så det blir kanske lite torrt. Där ville jag plantera något växtvilligt som inte är så kinkigt. Jag älskar rosor och vill gärna att det blommar så länge som möjligt, därav mina specifika önskemål. Klematis har jag på många ställen, men ingen kaprifol, funderade på om den kunde funka där. Enbart funderingar från min sida, vill gärna höra så många åsikter som möjligt.
Så tack, keep them coming...