Precis som i fjol så gulnar blad på mina chiliplantor och faller av, oavsett hur jag bär mig åt. I fjol hade jag två sorter, båda tappade såväl blommor som blad. I år har jag samma problem med gulnande blad hos två chilis i jord som står i fönstret och tre nya i kokos som står inomhus. En i fönstret tappar dessutom blommor, precis som i fjol. Vilket i och för sig inte gör någonting, men jag tar det som ett tecken på att någonting är fel.
I fjol antog jag att det handlade om för stora temperaturskillnader och oregelbunden bevattning. Det kan ju inte vara problemet nu i alla fall. De som står inomhus står i en ganska konstant temperatur, de i jord vattnas vid behov och de i kokos vattnas två gånger per dag. Kvävebrist tycker jag man i princip kan utesluta i och med att de i jord nyligen är omplanterade i ny jord och de i kokos får samma näring som majs och tomat, vilka trivs bra och har såvitt jag vet större näringsbehov än chili. Sedan beter det sig inte riktigt som kvävebrist brukar göra heller, det är inte bara gamla blad som drabbas utan det sker mer slumpmässigt, även om det är mestadels gamla blad som drabbas.
Ett tag hade jag mycket trips, vilket jag fortfarande har en del av men de verkar inte ge sig på chilin så mycket. Om det vore trips skulle man ju se någon form av skador på bladen tycker jag, men det gör man inte. Dessutom har jag inte sett till några skadeinsekter på de som står i fönstret. Spinn(eller någonting liknande) har jag även haft en del, men de ger väl också synbara skador på bladen. Vilket jag som sagt inte ser några. Kan det vara så att det är någonting annat än spinn som angriper rotystemet eller någonting liknande? Jag kan bifoga en bild på hur skadeinsekterna ser ut.
Är det någon som vet eller kan lista ut vad felet hos mina chiliplantor kan vara? Jag vore tacksam för tips på vad felet kan vara och hur man åtgärdar det

Gult blad på 'Hungarian yellow hot wax':

Gult blad på sorten 'Corbaci':

Gulnande blad på habaneron:

Habaneron som ser ganska frisk ut i övrigt tycker jag:

Skadeinsekterna:
Redigerat av Nauti: 17-04-2009, 11:25