|
Precis som i fjol så gulnar blad på mina chiliplantor och faller av, oavsett hur jag bär mig åt. I fjol hade jag två sorter, båda tappade såväl blommor som blad. I år har jag samma problem med gulnande blad hos två chilis i jord som står i fönstret och tre nya i kokos som står inomhus. En i fönstret tappar dessutom blommor, precis som i fjol. Vilket i och för sig inte gör någonting, men jag tar det som ett tecken på att någonting är fel. I fjol antog jag att det handlade om för stora temperaturskillnader och oregelbunden bevattning. Det kan ju inte vara problemet nu i alla fall. De som står inomhus står i en ganska konstant temperatur, de i jord vattnas vid behov och de i kokos vattnas två gånger per dag. Kvävebrist tycker jag man i princip kan utesluta i och med att de i jord nyligen är omplanterade i ny jord och de i kokos får samma näring som majs och tomat, vilka trivs bra och har såvitt jag vet större näringsbehov än chili. Sedan beter det sig inte riktigt som kvävebrist brukar göra heller, det är inte bara gamla blad som drabbas utan det sker mer slumpmässigt, även om det är mestadels gamla blad som drabbas. Ett tag hade jag mycket trips, vilket jag fortfarande har en del av men de verkar inte ge sig på chilin så mycket. Om det vore trips skulle man ju se någon form av skador på bladen tycker jag, men det gör man inte. Dessutom har jag inte sett till några skadeinsekter på de som står i fönstret. Spinn(eller någonting liknande) har jag även haft en del, men de ger väl också synbara skador på bladen. Vilket jag som sagt inte ser några. Kan det vara så att det är någonting annat än spinn som angriper rotystemet eller någonting liknande? Jag kan bifoga en bild på hur skadeinsekterna ser ut. Är det någon som vet eller kan lista ut vad felet hos mina chiliplantor kan vara? Jag vore tacksam för tips på vad felet kan vara och hur man åtgärdar det  Gult blad på 'Hungarian yellow hot wax':   Gult blad på sorten 'Corbaci':  Gulnande blad på habaneron:  Habaneron som ser ganska frisk ut i övrigt tycker jag:  Skadeinsekterna:
Husihelvete
17-04-2009, 13:56
Ger du gödning vid varje vattning? Det skulle kunna vara näringsbrist.
Preussen
17-04-2009, 15:18
spontant svarar jag skadeinsekter. haft liknande symtom på mina plantor när jag hade bladlöss på dem. ta och kolla in the chilepepper Institute sjukdomssidor. dina plantors symtom liknar även nematodsjuka men i o med att du odlar i kokos kan nog det uteslutas. har du besprutat plantorna? lycka till i varje fall.
CITAT (Husihelvete @ 17-04-2009, 14:56)  Ger du gödning vid varje vattning? Det skulle kunna vara näringsbrist. Gödning vid varje vattning i kokos. Kör helt utan gödning nu ett tag framöver till de i jord i och med att de nyss är omplanterade. Näringsbrist tror jag som sagt inte att det är då både majs och tomat vattnas med samma näringslösning och visar inga som helst symptom på näringsbrist. Majsen och tomaterna kräver mer näring än vad en chili gör. CITAT spontant svarar jag skadeinsekter. haft liknande symtom på mina plantor när jag hade bladlöss på dem. ta och kolla in the chilepepper Institute sjukdomssidor. dina plantors symtom liknar även nematodsjuka men i o med att du odlar i kokos kan nog det uteslutas. har du besprutat plantorna? Bladlöss är det då inte, men det kan som sagt vara de där andra. Men jag har inte sett några skador på själva bladen som jag sett i samband med trips. Jag har sprayat preventivt sedan de var små med såpsprit(med chili i  ) för att jag var rädd för att tripsen skulle angripa dem. Jag har även bladmatat dem på undersidan av bladen vilket borde vara dåligt för skadeinsekter. Tack för hjälpen i alla fall. Jag skall kolla upp vilka sjukdomar som kan drabba chili och se om någonting stämmer.
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2009, 15:53
Jag tycker plantorna ser helt normala ut och att bladen som gulnar sitter ganska skuggigt ex. långt ner på plantan och då är det ju helt normalt att plantan gör sig av med dem. Blad som sitter skuggigt är ofta lite äldre så funktionen går lite sämre i dem, samt sitter de så skuggigt att fotosyntesen knappt är igång har inte plantan någon nytta av dessa och suger ut näringen ur dessa blad och satsar på att bilda nya blad som sitter ljusare.
Men i sådana fall skulle det ju bara drabba de blad som sitter längst ner. Nu är det ju främst de som gulnar och faller av men det på habaneron sitter ju ganska högt upp. Sedan får ju faktiskt hela plantan ljus, så jag vet inte riktigt.
Tack för frågan
De blir gula för att du ger dem massor av vatten.
H:Bassam
lotte.schioler
18-04-2009, 11:52
Förlåt,  men odla i kokos? Vad innebär det?
CITAT (Bassam @ 18-04-2009, 01:14)  De blir gula för att du ger dem massor av vatten. Det gör jag inte  De som står i fönstret i jord vattnas vid behov. De som är planterade i kokos vattnas två gånger per dag, vilket inte är för mycket. Jag satte nyss ihop ett droppbevattningssystem så nu kommer de att vattnas vid regelbundna tider tre gånger per dag, vilket är lagom. CITAT Förlåt, men odla i kokos? Vad innebär det? Att jag använder kokosfibrer som odlingsmedium i stället för jord. Du kan kolla min kokostråd som jag har länk till i signaturen. Där står det litet mer om vad kokos är i öppningsinlägget.
Tack får frågan
de blir gula på olika sätt:
1 - Möjligt att väldränerad i jorden är inte bra, 2 - chili behöver varm sol extra bylysning,
3- gamla bladen blir naturliga gula.
4 om jorde fick mycket flor med vatten.
CITAT (Bassam @ 19-04-2009, 03:28)  Tack får frågan
de blir gula på olika sätt:
1 - Möjligt att väldränerad i jorden är inte bra, 2 - chili behöver varm sol extra bylysning,
3- gamla bladen blir naturliga gula.
4 om jorde fick mycket flor med vatten.
H:Bassam Väldränerad jord borde väl vara bra till chilis? Rotsystemen är välutvecklade och verkar trivas finfint i kokos. Belysningen och värmen är inte en orsak i alla fall då de har god belysning och en jämn temperatur kring 27°C. Detta gäller ju inte de som står i fönstret men Det hade jag också trott om det varit begränsat till bara de gamla bladen, men nu är det ju nyare blad som gulnar också  Jag antar att du menar klor. Vattnet där jag bor behöver inte renas med klor så det innehåller inget klor över huvud taget. Tack för hjälpen i alla fall. Jag har gått igenom listan som Preussen länkade till men jag tyckte inte att jag hittade någonting som liknade mitt problem. Bara i dag har två blad fallit av unga i övrigt friska chiliplantor, så jag vet inte riktigt om det kan vara att de gamla bladen bara faller av. Men jag får väl anta att det är det då jag inte ser vad det kan vara annars. För chili har väl inget speciellt näringsbehov?
Tack för frågan
Nu när jag är säker på att du ger dem mera vatten men de har lite ljus.
OBS: du kan se på dem noga och säga till oss om du hittat någon ohyra , om kan se på rötterna. H:Bassam
CITAT (Bassam @ 20-04-2009, 02:14)  Tack för frågan
Nu när jag är säker på att du ger dem mera vatten men de har lite ljus.
OBS: du kan se på dem noga och säga till oss om du hittat någon ohyra , om kan se på rötterna. H:Bassam Jag vet inte vad du menar med mera vatten och lite ljus. De får lagom med vatten och tillräckligt med ljus, det är inte problemet. Det är jag ganska säker på  Den ohyra jag hittat är den som jag tog bild på och trips. Men tripsangrepp syns ju ganska tydligt och det är inga spår efter dem på de blad som fallit av. Vad det är för skadeinsekter som är på bilden, det vet jag inte och inte vet jag heller vad de orsakar för skador på växterna. Jag har nästan uteslutande sett dem i jorden/kokosen och sällan på bladen. Risken är väl att de smaskar på rötterna och har sig
Eva 33c
20-04-2009, 07:42
Tror du inte Bassam och Åsa har rätt när de säger "brist på ljus"? Som Åsa säger så når ju ljuset inte riktigt ner till de understa bladen när man har sina plantor stående ganska tätt och då är de inte till någon nytta fö plantan. Mina paprika/chiliplantor brukar också alltid tappa lite av de nedersta bladen under förkultiveringstiden inomhus (av utrymmesskäl så står de ju ganska tätt då) men det tar slut när de planteras ut i växthuset, och där får de ju både mer ljus och står luftigare. Tycker det verkar vara det bästa tipset hittills och jag "köper det" som förklaring för mina plantors del.
CITAT (Eva 33c @ 20-04-2009, 08:42)  Tror du inte Bassam och Åsa har rätt när de säger "brist på ljus"? Som Åsa säger så når ju ljuset inte riktigt ner till de understa bladen när man har sina plantor stående ganska tätt och då z under förkultiveringstiden inomhus (av utrymmesskäl så står de ju ganska tätt då) men det tar slut när de planteras ut i växthuset, och där får de ju både mer ljus och står luftigare. Tycker det verkar vara det bästa tipset hittills och jag "köper det" som förklaring för mina plantors del. Jag tror inte att det kan vara brist på ljus. Jag har en rejäl lampa och den står på 16 timmar per dygn, så det borde inte vara det som är problemet. Ett nytt blad har just börjat gulna och man ser att det inte ser normalt ut. Det sitter ganska högt upp dessutom och får direktljus på sig. Jag lägger upp en bild på det här:    
tack för frågan jag skickade till dig de här texten och kanske du ska hitta lössning:
Våra rhododendron får så hemskt mycket gula blad som faller av.
Hej Sylvia! Våra rhododendron får så hemskt mycket gula blad som faller av. Tycker att jag vattnat varje vecka tills det runnit över runt om. Har inte gödslat i år.
Tacksam för hjälp. Gun
Rododendron fäller en del äldre blad, som gulnar innan de faller. Det är naturligt och inget att bry sig om. Men om även de yngre bladen blir mer eller mindre gula, då är det problem.
Rododendron vill ha sur jord. Gula blad kan vara ett tecken på för högt jord-pH så att buskarna inte förmår tillgodogöra sig järnet och då blir det järnbrist. Det heter kloros och det känns igen på att bladen blir gula mellan bladnerverna medan själva nerverna förblir gröna, så ett typiskt nätmönster uppstår. Man sänker pH:n genom att man blandar in mycket okalkad torvmull i jorden runt plantan och ev. också vattnar ut järnsulfat. Det kan ta tid att se resultat men det brukar hjälpa.
Om bladen däremot är jämnt gula, är det troligen kvävebrist och då tillför man kväve med hjälp av rododendrongödsel. Det ger man på våren.
Sylvia
Mina kejsarkronor kommer varje år med stor kraft men efter en tid blir bladen gula och hela plantan faller ihop. Någon blomning hinns aldrig med.
Hej! Mina kejsarkronor kommer varje år med stor kraft men efter en tid blir bladen gula och hela plantan faller ihop. Någon blomning hinns aldrig med. Har flyttad runt lökarna till olika ställen i trädgården men resultatet är alltid likadant. Kan det vara en virussjukdom eller?
MVH Olle Borghoff, Sjöskogen
Nejdå, de beter sig så hos mig också. Så en sommar grävde jag upp dem när de blev gula (det är naturligt för lökväxter) och hade dem helt torra under sommaren i ett förråd. På hösten planterade jag om dem igen och se - nästa vår behagade de att blomma! De tycker om sommartorka, alltså!
Sylvia
obs första svara till vi hittar lössning.
CITAT Rododendron vill ha sur jord. Gula blad kan vara ett tecken på för högt jord-pH så att buskarna inte förmår tillgodogöra sig järnet och då blir det järnbrist. Det heter kloros och det känns igen på att bladen blir gula mellan bladnerverna medan själva nerverna förblir gröna, så ett typiskt nätmönster uppstår.
Om bladen däremot är jämnt gula, är det troligen kvävebrist och då tillför man kväve med hjälp av rododendrongödsel. Det ger man på våren. På plantorna i kokos ligger pH:t på 5,8 i mitt fall och näringen innehåller alla nödvändiga spårämnen. Dessutom är ju även bladnerverna gula. Så järnbrist kan vi väl utesluta? Kvävebristen kan det ju heller inte vara i och med att jag ger plantorna i kokos en fulldos av kokosnäring och de i jord är nyss omplanterade. I samband med att bladen började bli gula så tänkte jag också att det kunde vara kvävebrist. Då började jag bladmata med en näringslösning utspädd till tio gånger rekommenderad bevattningsdos. Så kvävebrist borde vi väl också kunna utesluta? Lökarna har väl inte så mycket med min chili att göra?  Tack för hjälpen Bassam
Alexander-VG-zon3
20-04-2009, 20:23
Bassam - nu var det ju Chili det handlar om. CITAT (Nauti @ 20-04-2009, 16:22)  vad ger du dom för näring?. någon typ av näringsbrist tycker jag det ser ut som. du har inte tänkt på att du kan ge för mycket ljus av fel!? är det ljusbrist så brukar bladen bli jämt gula och då är det oftast dom understa som faller. får den fel ljus så kan bladen också bli gula och/eller grön bleka. även solskada ger bleka blad som sedan fälls. ser även skador från ohyra på bladen. en annan sak är att du kanske vattnar för mycket. chili vill gärna torka upp några dagar innan man vattnar igen om man odlar dom i jord.
CITAT (flaxss @ 20-04-2009, 21:23)  Bassam - nu var det ju Chili det handlar om. vad ger du dom för näring?. någon typ av näringsbrist tycker jag det ser ut som.
du har inte tänkt på att du kan ge för mycket ljus av fel!?
är det ljusbrist så brukar bladen bli jämt gula och då är det oftast dom understa som faller. får den fel ljus så kan bladen också bli gula och/eller grön bleka. även solskada ger bleka blad som sedan fälls.
ser även skador från ohyra på bladen. en annan sak är att du kanske vattnar för mycket. chili vill gärna torka upp några dagar innan man vattnar igen om man odlar dom i jord. Jag ger dem en kokosspecifik näring och jag doserar enligt anvisningarna på flaskan. Så där borde det inte vara något problem. De vattnas med näringslösning tre gånger per dygn. Så jag tycker inte att det borde vara någon näringsbrist. Om jag inte hade haft samma problem med plantorna i jord hade jag gissat på att problemet låg i att de är planterade i kokos och att det är någonting som de inte trivs med. Jag vet inte varför de skulle må dåligt av det ljus jag har. Jag har aldrig hört talas om någonting liknande i alla fall. Att de kan bli solskadade är ju en helt annan sak. Ljusbrist tycker jag vi kan utesluta som sagt, de får ganska rejält med ljus. Hur vet jag om den får fel ljus, har du någon koll på det? Solskada kan ju absolut uteslutas. Det är skador från trips på bladen då jag har det i hela odlingsutrymmet. Däremot tror jag inte att det kan vara orsaken eftersom de inte är så farligt angripna. De har mest smakat litet här och var  Det borde inte vara någonting som plantan fäller bladen av tycker jag. Men jag kan ju ha fel. De som står i jord låter jag torka ut, ibland litet för mycket :/ Kokos skall ju inte behandlas som jord, det skall ju helst vattnas flera gånger per dag och inte torka ut. Det kan väl vara möjligt att chilin inte trivs i kokos, men det tror jag inte är något problem. Åtminstone hoppas jag det. Så det kanske kan vara ljuset som det är fel på? Men det underliga tycker jag är att jag har chiliplantor på två olika ställen med exakt samma problem  Kan det inte vara någon form av svampsjukdom eller liknande? Jag har haft en sådan på min Nephentes, men den försvann bara sådär. Men den såg inte likadan ut och den borde inte angripa min chili när det gått över för ett bra tag sedan på min Nephentes.
Alexander-VG-zon3
20-04-2009, 21:42
CITAT (Nauti @ 20-04-2009, 20:37)  Jag ger dem en kokosspecifik näring och jag doserar enligt anvisningarna på flaskan. Så där borde det inte vara något problem. De vattnas med näringslösning tre gånger per dygn. Ljusbrist tycker jag vi kan utesluta som sagt, de får ganska rejält med ljus. Hur vet jag om den får fel ljus, har du någon koll på det? Solskada kan ju absolut uteslutas.
De som står i jord låter jag torka ut, ibland litet för mycket :/ Kokos skall ju inte behandlas som jord, det skall ju helst vattnas flera gånger per dag och inte torka ut.
Så det kanske kan vara ljuset som det är fel på? tycker det låter lite väl mycket att ge chili näring 3gånger per dygn, vad innehåller den näringen du använder?. och chili vill inte ha fuktig jord hela tiden det mår dom inte bra på och ännu mindre vattnas flera gånger om dagen. ger du plantorna fel ljus så syns det ju på bladen. och även artificiell belysning kan ge skador på bladen.
Vad jag har förstått på andra (utländska) forum kan gulnande blad på chilin bero på flera saker, ofta motsatta:
- För mycket vatten så att rötterna dränks / för lite vatten (men då slokar chillin först) - För mycket näring / för lite näring (eller fel sorts näring) - För mycket ljus (solsveda) / för lite ljus (mina plantor har brist på ljus och det ser inte ut som på dina bilder)
Den ohyra jag har haft på chili är trips, löss och spinnkvalster. Trips lämnar tydligast spår och lössen är lätta att se om man letar. Spinn lämnar "spindelväv" och bladen gulnar på ett väldigt speciellt sätt som inte ser ut som på dina bilder.
Jag skulle tippa på att problemet finns nånstans i mängden näring (eller typen av näring) och vatten, kanske att de får för lite luft kring rötterna. Mina plantor brukar tappa en hel del blad direkt efter omplantering eftersom det blir mycket blötare kring rötterna under en period tills rotsystemet har fyllt ut krukan.
CITAT (flaxss @ 20-04-2009, 22:42)  tycker det låter lite väl mycket att ge chili näring 3gånger per dygn, vad innehåller den näringen du använder?. och chili vill inte ha fuktig jord hela tiden det mår dom inte bra på och ännu mindre vattnas flera gånger om dagen.
ger du plantorna fel ljus så syns det ju på bladen. och även artificiell belysning kan ge skador på bladen. Folk odlar ju chili i hydrosystem där rötterna ligger i vattnet hela tiden, så det skall nog inte vara något problem med tre bevattningar per dag. Överskottsvattnet rinner ju rakt igenom och rötterna får tillräckligt med syre i kokos ändå. Jag tog några fler bilder på plantorna. Jag kollade även på de friska bladen den här gången och såg massor av vita grejor under bladen. Jag tog några bilder men jag vet inte om jag fick med det så bra. Makron är ganska dålig på kameran   
CITAT (noora @ 21-04-2009, 10:13)  Vad jag har förstått på andra (utländska) forum kan gulnande blad på chilin bero på flera saker, ofta motsatta:
- För mycket vatten så att rötterna dränks / för lite vatten (men då slokar chillin först) - För mycket näring / för lite näring (eller fel sorts näring) - För mycket ljus (solsveda) / för lite ljus (mina plantor har brist på ljus och det ser inte ut som på dina bilder)
Den ohyra jag har haft på chili är trips, löss och spinnkvalster. Trips lämnar tydligast spår och lössen är lätta att se om man letar. Spinn lämnar "spindelväv" och bladen gulnar på ett väldigt speciellt sätt som inte ser ut som på dina bilder.
Jag skulle tippa på att problemet finns nånstans i mängden näring (eller typen av näring) och vatten, kanske att de får för lite luft kring rötterna. Mina plantor brukar tappa en hel del blad direkt efter omplantering eftersom det blir mycket blötare kring rötterna under en period tills rotsystemet har fyllt ut krukan. Jag hade missat ditt inlägg och såg det först nu. Om de får för mycket vatten slokar de väl precis som när de fått för litet med vatten, bara att bladen är fasta och hårda medan de vid underbevattning blir mjuka och svampiga? De som står planterade i jord borde ju inte ha samma problem då. Det är nog många som odlar i Hasselfors P-jord utan det problemet. Näringslösningen jag vattnar dem med innehåller ju allting som de kan tänkas behöva så det är ju i alla fall ingen brist där. Trips, spinn och löss känner jag igen väl, då jag har både trips och spinn men jag ser inga skador på bladen som kan orsaka att de faller av. Så de är inte huvudmisstänkta just nu. Kokos har ju bland annat de egenskaper att allt det överflödiga vattnet rinner rakt igenom, så det är väldigt svårt att övervattna i kokos. Sedan är ju en av fördelarna med det att det är luftigt och ger mycket plats till rötter och god syresättning. Så jag skulle inte gissa på att det var för litet syre åt rötterna. Men jag kanske borde testa att plantera om dem och köra perliteblandad kokos. Jag läste en guide om chiliodling nyss och detta stod det att man skulle kolla efter: * Check first for signs of insects or disease. * Foliage discoloration and stunted plants can easily be caused by soil that is too wet and drains poorly or soil that is too compacted for good root growth. * Extreme cold or heat will slow plant growth and effect flowering and fruit set. * Too much fertilizer can result in salt injury. Your plants may look scorched or they may wilt, even when the soil is wet. Jag tycker inte att någonting kan stämma förutom insekter eller sjukdomar. För jag hittade ju som sagt någonting under de oskadade bladen i går. Här är en intressant länk om man just börjat med chiliodling förresten: http://www.thechileman.org/guide_home.php.
De där vita grejerna kan vara ohyra. Lite svårt att se på fotot, men jag har haft liknande som var ohyra.
Såpsprit tar kål på det mesta. Häll en skvätt såpa (0,5 dl kanske) och 1-2 tsk T-röd i en liter vatten och blanda väl.
* Duscha plantorna ordentligt på båda sidor om bladen med såpspriten. Duscha bara plantorna, inte jorden - jag vet inte vad såpsprit kan ha för effekt på jorden men jag tror inte att det är bra. * Låt dem stå nån timme eller två, men inte i solljus medan de är blöta med såpsprit eftersom det kan skada bladen. Jag brukar ställa plantorna i badkaret medan jag behandlar dem. * Duscha sedan av dem med vanligt vatten så att du får bort såpspriten innan du ställer plantorna ljust.
Upprepa behandlingen om ett par-tre dagar, och kanske en gång till ett par-tre dagar senare om det behövs.
CITAT (noora @ 22-04-2009, 10:37)  De där vita grejerna kan vara ohyra. Lite svårt att se på fotot, men jag har haft liknande som var ohyra.
Såpsprit tar kål på det mesta. Häll en skvätt såpa (0,5 dl kanske) och 1-2 tsk T-röd i en liter vatten och blanda väl.
* Duscha plantorna ordentligt på båda sidor om bladen med såpspriten. Duscha bara plantorna, inte jorden - jag vet inte vad såpsprit kan ha för effekt på jorden men jag tror inte att det är bra. * Låt dem stå nån timme eller två, men inte i solljus medan de är blöta med såpsprit eftersom det kan skada bladen. Jag brukar ställa plantorna i badkaret medan jag behandlar dem. * Duscha sedan av dem med vanligt vatten så att du får bort såpspriten innan du ställer plantorna ljust.
Upprepa behandlingen om ett par-tre dagar, och kanske en gång till ett par-tre dagar senare om det behövs. Ja, det är skadeinsekter. Jag har både trips och spinn som jag håller i schack med en blandning av vatten, såpa, sprit och chili. Problemet här är ju att jag inte ser några skador som skulle kunna komma från några skadeinsekter, åtminstone inga så allvarliga att bladen borde gulna och falla av. Dessutom faller nästan varenda blomma av nu, även om de pollinerats. Så den lösningen har jag redan testat utan framgång :/
Alexander-VG-zon3
22-04-2009, 10:01
CITAT (Nauti @ 21-04-2009, 17:36)  JA folk odlar chili i Hydro, MEN UTAN JORD!!!. en chili som odlas i hydro har andra rötter och har säkert utvecklas från början i vatten. men planterade i jord så ruttnar dom om dom får för mycket vatten. exempel kan kaktusar också trivas utmärkt i hydro odling. och jag tror inte att rötterna får så mycket syre i kokosen med så mycket näring och vatten som dom får. chili vill ha luftig och lucker jord. inte blöt och kompakt kokos. en blom eller plantjord rejält uppblandat med grus eller små leca kommer säkert ge friska och välmående plantor där man ger dom näring en gång i veckan INTE 3gånger per dygn.
CITAT (flaxss @ 22-04-2009, 11:01)  JA folk odlar chili i Hydro, MEN UTAN JORD!!!. en chili som odlas i hydro har andra rötter och har säkert utvecklas från början i vatten. men planterade i jord så ruttnar dom om dom får för mycket vatten. exempel kan kaktusar också trivas utmärkt i hydro odling.
och jag tror inte att rötterna får så mycket syre i kokosen med så mycket näring och vatten som dom får. chili vill ha luftig och lucker jord. inte blöt och kompakt kokos. en blom eller plantjord rejält uppblandat med grus eller små leca kommer säkert ge friska och välmående plantor där man ger dom näring en gång i veckan INTE 3gånger per dygn. Ja, hur skulle man kunna hydroodla i jord? Jorden har ju helt andra egenskaper, inte minst att hålla vatten. Jag odlar ju inte i jord utan i kokos som är mer utav ett hydromedium, så därför tror jag ju inte att problemet är övervattning eftersom det i princip är omöjligt att övervattna i kokos. Jag är väl medveten om skillnaden på rötterna vid odling i ett hydrosystem och vid odling i jord. Kokosen blir ju inte kompakt och blöt. Överskottsvattnet rinner rakt igenom och kokosen håller sig lucker och luftig. Det är ju en av de största fördelarna med kokos, rötterna trivs då väldigt bra jämfört med odling i jord. Tre bevattningstillfällen per dag i kokos är ju det rekommenderade och ingenting jag bara fått för mig att göra. Du verkar tro att kokos är som jord, vilket det ju inte alls är. Kokos kan dock behandlas som jord men då är man långt ifrån att utnyttja dess fulla potential, vilket man gör genom att behandla det som ett hydromedium. Givetvis är ju doseringen på flaskan anpassad till näringsbevattning vid varje bevattningstillfälle och genom att följa doseringen på flaskan och bevattningsrekommendationerna så kommer plantan knappast att få fel mängd näring eller att dränkas. Alla andra växter står dessutom också i kokos som vattnas lika ofta, helt utan problem.
I dag tittade jag till min chili igen och då såg det ut såhär:    Bladet föll av när jag nuddade vid det och vid plantans bas låg några blommor och ett alldeles nytt blad. Snart är det bara frukter kvar på den :/
Jag kanske har missat det, men har du använt samma typ av gödning till de som är planterade i jord och de som är odlade i kokos? Kanske ska du försöka hitta minsta gemensamma nämnare hos jord/kokosodlingarna... Du vattnar dem olika, de står på olika ställen, osv...men har de något gemensamt (mer än att det kan vara skadeinsekter)? Att gödningsmedlet är anpassat för kokosodling med vattning 3 ggr per dag behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det passar just chili? Det är ju inte ofta som EN metod fungerar till ALLT. Jag ber om ursäkt om jag är ute och cyklar här, jag har inte någon erfarenhet av kokosodling...men det var bara en tanke. Det är väldigt konstigt att du får exakt samma problem hos växter som odlas i så olika system och på olika platser. Jag förstår att det är frustrerande! Har du provat att helt enkelt dränka dem i Pyrex och se vad som händer? Tyckte också att jag såg lite tripsangrepp på en av dina bilder. C0hilin ska ju ätas, men som jag förstått det är Pyrex inte särskilt långlivad (kan inte ens sparas utblandad i vatten med bibehållen effekt) och kan användas även på ätliga växter om man sedan väntar några veckor. Man skulle alltså inte använda det på basilikan som man plockar lite nu och då, men för chili som bär frukt först till hösten har det ju ingen betydelse. Det skulle ju vara ett enkelt test för att utesluta skadeinsekter. Om jag var du skulle jag göra ett litet naturexperiment och ta en av dina "kokosplantor" och plantera den i en jord som du aldrig använt förut och sedan inte gödsla alls de första veckorna eftersom jorden i början innehåller tillräckligt med näring. Placera den också under en annan typ av lysrör eller allra helst en lågenergilampa som garanterat är "kallvit". Om plantan fortfarande tappar blad efter några veckor....ja då är det sannolikt bara dålig karma....eller elaka kryp  Själv lyckas jag inte få aklejor att bli mer än 0.5 cm höga innan de dör...medan allt annat jag någonsin sått fungerat bra  "Life´s a bitch" ibland...men det brukar lösa sig. Jag hoppas verkligen att du hittar någon lösning på problemet. Det är så tråkigt när småttingarna som man pysslat om inte mår bra!
Alexander-VG-zon3
23-04-2009, 21:08
CITAT (Nina K @ 23-04-2009, 20:31)  Att gödningsmedlet är anpassat för kokosodling med vattning 3 ggr per dag behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det passar just chili? Det är ju inte ofta som EN metod fungerar till ALLT. äntligen någon som förstår! tack jag har hela tiden skrivit ''chili'' inte trivs eller liknande, men jag tror inte det framgick förens du skrev så. CITAT (Nauti @ 22-04-2009, 10:31)  Ja, hur skulle man kunna hydroodla i jord? Jorden har ju helt andra egenskaper, inte minst att hålla vatten. Jag odlar ju inte i jord utan i kokos som är mer utav ett hydromedium, så därför tror jag ju inte att problemet är övervattning eftersom det i princip är omöjligt att övervattna i kokos. Jag är väl medveten om skillnaden på rötterna vid odling i ett hydrosystem och vid odling i jord.
Kokosen blir ju inte kompakt och blöt. Överskottsvattnet rinner rakt igenom och kokosen håller sig lucker och luftig. Det är ju en av de största fördelarna med kokos, rötterna trivs då väldigt bra jämfört med odling i jord.
Tre bevattningstillfällen per dag i kokos är ju det rekommenderade och ingenting jag bara fått för mig att göra. Du verkar tro att kokos är som jord, vilket det ju inte alls är. Kokos kan dock behandlas som jord men då är man långt ifrån att utnyttja dess fulla potential, vilket man gör genom att behandla det som ett hydromedium.
Givetvis är ju doseringen på flaskan anpassad till näringsbevattning vid varje bevattningstillfälle och genom att följa doseringen på flaskan och bevattningsrekommendationerna så kommer plantan knappast att få fel mängd näring eller att dränkas. Alla andra växter står dessutom också i kokos som vattnas lika ofta, helt utan problem. kokos vad jag vet är organisk lika så som jord. lyssna noga nu! du kan övervattna växter i ''kokos'' utan problem. kokos kan du aldrig övervattna då den inte lever. du kan övergödsla växter i kokos. jag har som sagt också odlat i kokos innan, det funkar inte för alla växter och den blir för kompakt och för blöt för en del växter. så som du sköter din kära kokos hade dödat MÅNGA växter. växter kan få fel näring och fel bevattning i kokos. vad har du för temp där dom står?
CITAT (Nina K @ 23-04-2009, 21:31)  Jag kanske har missat det, men har du använt samma typ av gödning till de som är planterade i jord och de som är odlade i kokos? Kanske ska du försöka hitta minsta gemensamma nämnare hos jord/kokosodlingarna... Du vattnar dem olika, de står på olika ställen, osv...men har de något gemensamt (mer än att det kan vara skadeinsekter)? Att gödningsmedlet är anpassat för kokosodling med vattning 3 ggr per dag behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det passar just chili? Det är ju inte ofta som EN metod fungerar till ALLT. Jag ber om ursäkt om jag är ute och cyklar här, jag har inte någon erfarenhet av kokosodling...men det var bara en tanke. Det är väldigt konstigt att du får exakt samma problem hos växter som odlas i så olika system och på olika platser. Jag förstår att det är frustrerande! Har du provat att helt enkelt dränka dem i Pyrex och se vad som händer? Tyckte också att jag såg lite tripsangrepp på en av dina bilder. C0hilin ska ju ätas, men som jag förstått det är Pyrex inte särskilt långlivad (kan inte ens sparas utblandad i vatten med bibehållen effekt) och kan användas även på ätliga växter om man sedan väntar några veckor. Man skulle alltså inte använda det på basilikan som man plockar lite nu och då, men för chili som bär frukt först till hösten har det ju ingen betydelse. Det skulle ju vara ett enkelt test för att utesluta skadeinsekter. Om jag var du skulle jag göra ett litet naturexperiment och ta en av dina "kokosplantor" och plantera den i en jord som du aldrig använt förut och sedan inte gödsla alls de första veckorna eftersom jorden i början innehåller tillräckligt med näring. Placera den också under en annan typ av lysrör eller allra helst en lågenergilampa som garanterat är "kallvit". Om plantan fortfarande tappar blad efter några veckor....ja då är det sannolikt bara dålig karma....eller elaka kryp  Själv lyckas jag inte få aklejor att bli mer än 0.5 cm höga innan de dör...medan allt annat jag någonsin sått fungerat bra  "Life´s a bitch" ibland...men det brukar lösa sig. Jag hoppas verkligen att du hittar någon lösning på problemet. Det är så tråkigt när småttingarna som man pysslat om inte mår bra! Nej, till kokosen kör jag kokosspecifik näring. Till de i jord kör jag flytande blåkorn. Jag misstänker också ganska starkt att det är skadeinsekter. Jag har både spinn och trips, jag tror att tripsen är boven i dramat. För ett tag sedan skrev jag om att jag hade hittat vita grejor under bladen. Nu har de helt plötsligt förvandlats till småtrips  Så jag börjar misstänka att det är de som är problemet, även om jag inte ser några direkta skador på alla blad som faller av. Jag har fått en del tips angående EC-värden som passar chili och sådant via ett utländskt chiliforum. Du behöver inte be om ursäkt, det stämmer givetvis att olika växter har olika krav oavsett vilket medium man odlar i. Näringslösningens innehåll kan och borde kanske anpassas men bevattningstillfällena kvittar nog egentligen, det är ju bara för att det alltid skall finnas näring tillgängligt för växten när den behöver det. Att jag sedan odlar andra växter vars återrinning jag också tar tillvara på kan ju också vara en bidragande faktor till problemet. Jag skall nu sätta in blomman för dagen i tältet där jag skall använda ett medel mot trips. Den växten får de mer än gärna äta hur mycket de vill av. Förhoppningsvis kommer det att fungera och så slipper mina stackars chilisar tappa fler blad  De har i alla fall fortfarande kraftig tillväxt och är full i frukten som växer på väldigt snabbt de också. Så den dör i alla fall inte. Tack för hjälpen  CITAT kokos vad jag vet är organisk lika så som jord. lyssna noga nu! du kan övervattna växter i ''kokos'' utan problem. kokos kan du aldrig övervattna då den inte lever. du kan övergödsla växter i kokos.
jag har som sagt också odlat i kokos innan, det funkar inte för alla växter och den blir för kompakt och för blöt för en del växter. så som du sköter din kära kokos hade dödat MÅNGA växter.
växter kan få fel näring och fel bevattning i kokos.
vad har du för temp där dom står? På det andra forumet rekommenderade de mig att kolla rötterna för att se om det inte var så att kokosen var för blöt och att rötterna skulle tagit skada. Det gjorde jag och de såg vita och friska ut, så jag tror fortfarande inte att bevattningen är problemet. Näringen kan ju såklart vara fel, men det är inte mycket jag kan göra åt den saken just nu  Temperaturen är 27°C +-2 grader ungefär. På nattetid sjunker den ner till kring rumstemperatur. Det borde väl passa chili ganska bra i alla fall?
Varken trips eller spinn ger synliga skador i form av "hål" eller tuggmärken på bladen. De suger ut bladsaft och bladet gulnar och faller av.
Men jag undrar också hur det är med gödslingen. Alla växter ska ju inte ha samma sorts näring och samma mängder, oavsett hur de odlas. Det som är rätt för en växt är inte nödvändigtvis rätt för en annan, och chili vill inte ha för kraftigt gödsel.
CITAT (noora @ 25-04-2009, 10:05)  Varken trips eller spinn ger synliga skador i form av "hål" eller tuggmärken på bladen. De suger ut bladsaft och bladet gulnar och faller av.
Men jag undrar också hur det är med gödslingen. Alla växter ska ju inte ha samma sorts näring och samma mängder, oavsett hur de odlas. Det som är rätt för en växt är inte nödvändigtvis rätt för en annan, och chili vill inte ha för kraftigt gödsel. Trips ger ju väldigt tydliga skador på bladen. De delar på bladen dör de sugit ur vätskan blir alldeles vita/bruna beroende på växt och sedan är området alldeles torrt och dött. Jag skulle säga att tripsskador syns ganska tydligt, jag har haft mängder förut och jag har sett massor av skador på blad, men de föll aldrig av. Spinn har jag aldrig sett några skador av, det enda jag känt igen dem på var näten. Jag skall försöka bli av med skadedjuren och se om det blir bättre.
officinalis
26-04-2009, 17:26
Du verkar ha lite svårt att ta emot tipsen och testa dig fram här enligt vad många föreslår. Jag tycker du ska köra vidare och improvisera i den ordningen du brukar och jämföra nästa säsong med att odla i Chili näringsrik jord utblandat med små leca-kulor. Sådd kan du göra i torv/sandblandning i Februari och i April-Maj kan du börja näringsvattna en gång i månaden med vanlig krukväxtnäring.
Jag tycker hela kokosfiberidén inte verkar särskilt imponerande ifall det kräver så mycket skötsel som du anger. Jag har dock sneglat på den som jordförbättrare, men tycker dock att det verkar vara kostsamt och dåligt för miljön.
Keep it simple!
CITAT (officinalis @ 26-04-2009, 18:26)  Du verkar ha lite svårt att ta emot tipsen och testa dig fram här enligt vad många föreslår. Jag tycker du ska köra vidare och improvisera i den ordningen du brukar och jämföra nästa säsong med att odla i Chili näringsrik jord utblandat med små leca-kulor. Sådd kan du göra i torv/sandblandning i Februari och i April-Maj kan du börja näringsvattna en gång i månaden med vanlig krukväxtnäring.
Jag tycker hela kokosfiberidén inte verkar särskilt imponerande ifall det kräver så mycket skötsel som du anger. Jag har dock sneglat på den som jordförbättrare, men tycker dock att det verkar vara kostsamt och dåligt för miljön.
Keep it simple! Jag har tagit emot tips och testat mig fram. Jag har ju fått flera synpunkter och tips från den hjär tråden som jag tagit åt mig. Däremot är jag ganska säker på hur man odlar i kokos och att man skall behandla det som ett hydrosystem för bästa resultat. Bevattning tre gånger per dygn är absolut inte för mycket. Att odla i jord tycker jag är bökigt och krångligt, hydro är mer min grej. Jag förstår inte heller vad du menar med att det kräver mycket skötsel. Jag planterar dem i kokos och sätter dem i droppbevattningssystemet. Sedan sköter det sig självt förutom att jag måste fylla på vatten då och då samt rengöra tanken för att förhindra algbildning. Kokos är billigare än bra jord och är enbart restprodukter. Vanliga jordar innehåller ju mycket humus och torv som skall fraktas långa sträckor, det är inte bra för miljön. Dessutom fraktas ju kokosen i praktiska block som inte tar stor plats heller. Här är en film där kokosens miljöpåverkan nämns: http://www.youtube.com/watch?v=KsJXJED0qD4...ted&search=. Kokos känns som ett mycket lättare alternativ framför jord. Jord är extremt komplicerat om man vill optimera sitt resultat. All form av hydroodling är lättare och effektivare och därför håller jag mig till det. Om jag får en trädgård så kommer jag ju givetvis att intressera mig för jordodling, men inomhus känns inte fullt lika meningsfullt, även om det kan vara intressant.
TAck för frågan
Du vattnar och ge näring mycket så jag tycker att din växt fick SVAMP sjukdom som tycker fukt och varm. själv jag garantera kokos jord till så bara.
OBs: väter blir så PÅ Grund: 1 miljö varm eller mera vatten. 70% bytter blad färgen. 2 ohyra som är lätt att se dem. 50% rolla bladen. 3 Svamp. 80% de bytter blad färgen o bladen torka och ramla. 4 bakteria 10% 5 virus 0% mosaik
6 näring 10 på grund att växter ska bli svag och bladen ska bli mindre .
H: Bassam
pebblelake
28-04-2009, 22:18
du vattnar alldeles för mycket....tror jag......
officinalis
28-04-2009, 22:30
Nauti: Okok. Det du säger låter rimligt
CITAT (Bassam @ 28-04-2009, 22:35)  TAck för frågan
Du vattnar och ge näring mycket så jag tycker att din växt fick SVAMP sjukdom som tycker fukt och varm. själv jag garantera kokos jord till så bara.
OBs: väter blir så PÅ Grund: 1 miljö varm eller mera vatten. 70% bytter blad färgen. 2 ohyra som är lätt att se dem. 50% rolla bladen. 3 Svamp. 80% de bytter blad färgen o bladen torka och ramla. 4 bakteria 10% 5 virus 0% mosaik
6 näring 10 på grund att växter ska bli svag och bladen ska bli mindre . H: Bassam Jag har också funderat litet på svamp. Luftfuktigheten ligger kring 60-70%RH och temperaturen kring 27°C. Det kanske de trivs ganska bra i, men det gör ju växterna också medan ohyra inte skall göra det. Så temperaturen och luftfuktigheten får vara som den är. Hur identifierar man ett svampangrepp så att man är säker på att det är det man har?
Chiliankan
10-05-2009, 02:18
CITAT (flaxss @ 20-04-2009, 22:42)  tycker det låter lite väl mycket att ge chili näring 3gånger per dygn, vad innehåller den näringen du använder?. och chili vill inte ha fuktig jord hela tiden det mår dom inte bra på och ännu mindre vattnas flera gånger om dagen.
ger du plantorna fel ljus så syns det ju på bladen. och även artificiell belysning kan ge skador på bladen. Det låter väldigt mycket att ge näring 3 gånger per dygn. Innebär det att de får torsk på vatten 3 gånger per dygn?!? Om så är fallet, är det verligen dags att plantera om till större. Eller se till att vattna en gång om dagen och vara försiktig med gödselvattningen. Vid omplantering gör jag som så att jag lägger ett lager jord på ca 2-3 cm. Grannulerat höns/kyckling-gödsel och sedan 2-3 cm jord. Därefter kommer den, förmodligen i ditt fall, väl rotade plantan. Och så på med jord och SE TILL ATT KUPERA JORDEN RUNT STAMMEN SÅ ATT FUKT INTE LIGGER OCH ORSAKAR STJÄLKRÖTA! Som kan leda till sämre motståndskraft och vissnesjuka. Man vattnar men vatten i ca 3 veckor UTAN gödsel, sedan kan man börja gödselvattna försiktigt igen. Kom ihåg att det är aldrig bra att gå från 1 liter till 5 liter eller 10 liter. Gå dubbelt. 1 liter till 2 liter osv. Orsaken till detta är att rötterna delar sig inte förän de når krukkanten. För stort omplanteringssteg hämmar plantans utveckling. Och det leder till mycket sämre dränering, tillväxt och stor risk för att vatten dröjjer sig kvar för länge i jorden. Och det leder till surare jord och vissnesjuka, men även att plantan får sämre resistens mot sjukdomar och skadedjur. Lite om vattning: Som någon sa ovan gillar de flesta chili att torka ut något mellan vattningarna. Och när man vattnar ska man ha kuperat runt stammen och vattna vid kanterna. Detta för att inte plantan ska drabbas av stjälkröta. Men även för att det gynnar tillväxten av rötternas spriding och således näringsupptag. Och det är viktigt därför att det krävs för att plantan ska kunna ta upp tillräckligt när den ska tillverka frukterna och strukturen på hela plantan. Jag såg på bilderna ovan att jorden låg tämligen fri. Chili tokälskar att man ytgödslar med gräsklipp! Dvs man tar vara på nyklippt gräs och täcker ytan med 3-5 cm. Detta vattnar man ovanpå. Detta för ner näring och ämnen, men gör även att det blir en helt annan ekologi under och en mycket mer balanserad väta då det håller kvar vätskan i jorden bättre. Och man slipper vattna fullt lika ofta vilket plantan mår bra av. Och en annan sak som fick mig att svettas är nässelvatten. Chili är galen i det, just för att det innehåller moderat med kväve, men MASSOR av Kalium! Och Kalium är viktigt för fruktbildningen. Och det är gratis! Sedan ska man aldrig vattna en planta som står i sol. Ta undan den i skugga. Vänta lite. Vattna med fingertoppskänsla vid kanterna. Jag vattnar så det rinner genom vatten och ut på fatet under. Låter den suga upp tillbaka och lyfter på krukan för att känna hur tyngden ökar. Varken för mycket eller för lite ska det vara. Och det är så man ska göra helst när man känner efter om det behöver vattnas. Lyft och känn efter och titta på jorden, samt tittat på bladen. Bladen blir nämligen ospänstiga när det är dags att vattna. De återfår spänsten snabbt efter de får vätska igen. Chili är väldigt tålig och lättskött på så sätt. Värme: 27 grader tror jag stod ovan. Chili trivs bäst 20-25 grader och fuktigt. Fuktighet är bra att hämma mot spinnkvalster. De gillar torr miljö. Chili gillar ofta antingen ute i solen och lite vind. Eller som habanero osv. fuktig växthusmiljö aka tropisk miljö. 30 grader är inte bra! Och det finns en anledning till varför 20-25 grader också. Över 26 grader och speciellt 28-30 så förstörs pollenets egenskaper och det blir mycket svårare för befruktning av blommorna. Okej..  Över till de gula bladen: Det kan vara följande: Vissnesjuka - Inte vattna ofta. Mer sällan. Torka mellan lite granna. Kaliumbrist - Jag körde uringödsling det här året och mina hot lemon samt en paprika och 2 busktomater har gulnat och ser lite svedda ut nästan. Och det är symptomet på kaliumbrist. Så jag gick tillbaka till växtnäringen jag hade stod tills nässlorna för nässelvatten kan tillverkas om en vecka eller så. Uringödsling har däremot visat sig riktigt bra för gräsmattan dock. Den växer utav bara helskotta. Nästan så man kan se någon timme efter hur den gått totalt galen där den fått 10 delar utspädd med vatten på sig. Och det motverkar mossan väldigt bra då tricket att undvika mossa är gödsel till stor del. Dock verkar det som om uringödsling har taskigt med kalium. I alla fall mitt ^^ Man bör vara uppmärksam på att det är riktigt viktigt att man får med viktiga ämnen i rätt jord till chili. Jag kör 2 omplanteringar i såjord innan de får komma ner i grövre P-jord, men 10% vermaculit iblandat. I den finns med ämnen som räcker ett bra tag, men det som drar först är ämnen som kväve och kalium. Det som fick mig att börja med chili var faktumet att min magsmärta/halsbränna la av direkt när jag käkade fefferoni. Testade med chili och var samma sak där. Köpte en bok som Philippe Plönninge skrivit om chili och på den vägen är det. Nu är man totalt såld på det hela. Kan starkt rekomendera hans chilibok. Hoppas det löser sig det där
Chiliankan
10-05-2009, 02:35
CITAT (Nauti @ 22-04-2009, 10:46)  Dessutom faller nästan varenda blomma av nu, även om de pollinerats. Så den lösningen har jag redan testat utan framgång :/ Råkade missa de senare inläggen när jag skrev första svaret nyss. Men om blommorna faller av när de polinerats verkar det som om det kan vara något med brist på kalium, då kaliumbristen har då symptomet gula blad samt blad som ser bränd ut i kanterna osv. samtidigt. En annan sak jag tänker på är pistillröta som har med dränering och när det över ligger för mycket fukt runt stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|