Nu börjar det bli dags att så gurka häruppe, vi har haft många minusgrader om nätterna nu sen påsk. Favoriter här är i alla fall Suyo Long, odlade den för första gången i fjol och det är den godaste gurka jag har smakat. Den är lång, smal och krokig men så god. Självklar här. Marketmore är ingen favorit, knottrig så man måste skala den, besk som nån fler skrev. Som druvgurka har jag i många år odlat Profi F1 från Impecta, men de har slutat sälja frön från den så de sista åren har jag haft Rinish Pickling. Tycker den funkar bra, vi har inläggningar så vi klarar oss hela året.
Nytt i år blir Asiegurka, det ska vara en jättegurka 30-35 cm. Få se hur den blir. Jag sätter gurkorna i 20-liters hinkar med mycket kompost och både ko- och hönsskit. Sen när gurkorna börjar komma måste man ändå gödselvattna. Börjar gurkämnena gulna lider plantan av näringsbrist och det blir ett avbrott i skörden. Det har tagit många år innan jag förstått hur mycket näring de kräver.
Squash hör väl inte hemma här kanske, men jag nämner bara att de odlas på friland även här uppe i norr. Jag sätter dem i hinkar mot växthusväggen och täcker med fiberduk under nätter och vid kallare väderlek. Jag har under många år försökt odla i växthus, men skörden har alltid varit dålig. Ute får vi stor skörd.
Sara
--------------------
Hemsida www.katalidengard.se
|