CITAT (flaxss @ 20-04-2009, 21:23)

Bassam - nu var det ju Chili det handlar om.
vad ger du dom för näring?. någon typ av näringsbrist tycker jag det ser ut som.
du har inte tänkt på att du kan ge för mycket ljus av fel!?
är det ljusbrist så brukar bladen bli jämt gula och då är det oftast dom understa som faller. får den fel ljus så kan bladen också bli gula och/eller grön bleka. även solskada ger bleka blad som sedan fälls.
ser även skador från ohyra på bladen. en annan sak är att du kanske vattnar för mycket. chili vill gärna torka upp några dagar innan man vattnar igen om man odlar dom i jord.
Jag ger dem en kokosspecifik näring och jag doserar enligt anvisningarna på flaskan. Så där borde det inte vara något problem. De vattnas med näringslösning tre gånger per dygn. Så jag tycker inte att det borde vara någon näringsbrist. Om jag inte hade haft samma problem med plantorna i jord hade jag gissat på att problemet låg i att de är planterade i kokos och att det är någonting som de inte trivs med.
Jag vet inte varför de skulle må dåligt av det ljus jag har. Jag har aldrig hört talas om någonting liknande i alla fall. Att de kan bli solskadade är ju en helt annan sak.
Ljusbrist tycker jag vi kan utesluta som sagt, de får ganska rejält med ljus. Hur vet jag om den får fel ljus, har du någon koll på det? Solskada kan ju absolut uteslutas.
Det är skador från trips på bladen då jag har det i hela odlingsutrymmet. Däremot tror jag inte att det kan vara orsaken eftersom de inte är så farligt angripna. De har mest smakat litet här och var

Det borde inte vara någonting som plantan fäller bladen av tycker jag. Men jag kan ju ha fel.
De som står i jord låter jag torka ut, ibland litet för mycket :/ Kokos skall ju inte behandlas som jord, det skall ju helst vattnas flera gånger per dag och inte torka ut. Det kan väl vara möjligt att chilin inte trivs i kokos, men det tror jag inte är något problem. Åtminstone hoppas jag det.
Så det kanske kan vara ljuset som det är fel på? Men det underliga tycker jag är att jag har chiliplantor på två olika ställen med exakt samma problem

Kan det inte vara någon form av svampsjukdom eller liknande? Jag har haft en sådan på min Nephentes, men den försvann bara sådär. Men den såg inte likadan ut och den borde inte angripa min chili när det gått över för ett bra tag sedan på min Nephentes.