CITAT (flaxss @ 21-04-2009, 22:01)

har själv haft olivträd i kruka som dött av vårfrost. så det är nog inget att rekommendera, dog vid -3c i april. till hösten däremot så tål dom i kruka ca -5c -8c.
det funkar att ta ut dom tidigt om man skyddar dom mot solen och tar in vid vårfrost. exempel kommer mina ut vid +1c +5c dock placeras dom skuggigt först.
jag skyddar mina två på friland vid -10c, DIREKT -15c tror jag ingen oliv skulle klara i Sverige utan skador. annars har jag klarat oliver begravda i snö i krukor i ca -24c utan skydd.
alla citrus växter behöver inte vintervila för att sätta frukt finns en del som är tropiska som inte vill ha under +15c under vintern (inte behöver).
Jag misstänkte att du skulle höra av dig.

Jag talar bara av egen erfarenhet, och för mig har det fungerat på tidigare beskrivet sätt.
Jag har haft olivträd på friland i -12 grader utan skydd, och det som hände var att det tappade bladen frampå vårkanten.
Sedan växte nya ut.
Om ditt olivträd dog av -3 grader så tror jag ärligt talat att det inte var riktigt friskt.
Ett friskt olivträd ska inte dö vid den temperaturen. Inte ens på våren.
Men är man osäker angående tålighet av vårfrost så ska man givetvis plocka in oliven.
Jag har helt enkelt varit för lat för att släpa olivträd in och ut, och turligt nog så har det gått bra hittills.
Mina exempel grundar sig enbart på egna erfarenheter och är inte på något sätt en garanti för att det skulle fungera på samma sätt för andra.
Mina slutord i denna tråd:
Nu när ni fått olika infallsvinklar - gör på det sätt som passar just ER.
Sommarhälsningar från sydhalland