CITAT (officinalis @ 22-04-2009, 10:46)

Ja, alltså. Jag har ju kanske ett trettiotal plantor i mitt sovrum. Så det var därför jag funderat lite på det. Vill inte ha kvalster överallt i hemmet såklart.
Lockgrödar har jag tittat upp en del, men verkar inte finnas några för just trips. Många skadeinsekter verkar sky vissa dofter från växter också, men samma där, hittar inga som fungerar mot trips.
Det här med att spruta blad tycker jag verkar jobbigt, tripsen är så fruktansvärt små och ofta är det väl så att de måste komma i direktkontakt med lösningen.
Sen vet man väl inte vad tripsen kommer ifrån heller riktigt. Kanske ifrån jorden? Men då kommer de väl åter hela tiden. Kanske t.ex. nikotinvatten skulle ge en mer permanent lösning?
Om det är så är nog risken större för att du har trips(som i vuxenstadiet kan flyga) in till sovrummet. Här hemma hittar vi trips i böcker också. När man vänder sida kan det springa iväg ett trips över sidan. Jag har läst att trips kan bosätta sig bakom tapeter där de äter tapetklistret. Så jag funderade på om det kan vara så att det kan vara så att de även gillar det klister som håller ihop sidorna i böcker?

Jag har en del olika växter i mitt odlingsutrymme och de verkar föredra några framför de andra. Jag hade Dill, , persilja, koriander, timjan, portlak, sparrissallad, basilika, tomat, chili, blomman för dagen, gurka, johannesört och majs. De växter som de föredrog framför de andra var persilja, blomman för dagen och gurkan. Förut när jag inte hade dessa så var de överallt på basilika och chili också. Men dessa verkar de föredra.
Blomman för dagen växer ju dessutom ganska snabbt och är ingenting jag kommer få för mig att äta

Så en idé jag hade var att man kunde sätta provadopinnar i en sådan kruka och låta den stå i ett hörn och attrahera trips. Den växer ju dessutom snabbt och har massor av blad som de kan smaska på.
Jag sprejar då och då oavsett om jag har trips eller inte. Både med vanligt vatten och med såpsprit, så för mig gör det ingen större skillnad. Men det är sant, de kommer alltid tillbaka och det var det jag hade tänkt åtgärda med hjälp av rovkvalster. Men det gick ju inte så bra, varför vet jag inte och företaget har inte svarat på mina frågor.
Jag har aldrig testat nikotinvatten. Jag tycker det låter skadligt för växterna och därför har jag undvikit det. Någon annan här på forumet vet nog mer om hur det fungerar än vad jag gör.
Redigerat av Nauti: 22-04-2009, 10:53