Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ekologisk bekämpning mot trips
          officinalis
          Inlägg 20-04-2009, 21:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

De flesta av mina sådder står nu i söderläge och det blir rätt torrt där inne när solen ligger på. En ganska trivssam miljö för tripsen tydligen. Vi har fajtats mot bladlössen ganska mycket innan odlingssäsongen som suttit och festat på våra chiliplantor, men de tycks vi blivit av med men nu verkar det som tripsen gjort antåg.
          Hittils har jag tagit bort de plantorna som ser mest angripna ut och skilt dem från de andra växterna och sen har jag duschat dem, undersökt dem och sprutat med såpvattenlösning. Jag har hittat några väldigt små gula varelser, de går inte ens att fånga med en kamera och är nog knappa millimetern långa.
          Finns det några andra sätt man kan bekämpa trips med? Kan man ha rovkvalster inomhus, eller får man besök i sängkammaren då? Är det kanske några växter som tripsen inte tål som man kan ha i närheten?

Här har det varit kalas
          Trips som ätit på bladen.

En liten gosse ute på färd
          Någon enstaka bladlus har jag hittat och plockat bort, men det här ser nästan ut som en liten grön spindel smile.gif

(Ifall ni vill se större exemplar av bilderna så finns de i mina album)

Redigerat av officinalis: 21-04-2009, 08:08

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          officinalis
          Inlägg 22-04-2009, 09:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jo. Nikotin vore ju ett sådant insektsgift och vill jag hålla mig inom ramarna av ekologisk odling så kan jag ju faktiskt köpa råtobak eller liknande, om det nu fungerar. Sen vet jag inte hur rotsystemet och växten påverkas av höga doser nikotin, ifall jag vattnar med det, eller hur jag bör dosera.
          En stor nackdel med provadopinnarna tycker jag är att de innehåller näring också, då måste jag märka upp vilka växter som har pinnar i sig för att hålla näringsschemana osv. Men men, det börjar väl bli dags att märka växterna hur som helst nu när de börjar bli ett par stycken.

Ja, alltså. Jag har ju kanske ett trettiotal plantor i mitt sovrum. Så det var därför jag funderat lite på det. Vill inte ha kvalster överallt i hemmet såklart.

Lockgrödar har jag tittat upp en del, men verkar inte finnas några för just trips. Många skadeinsekter verkar sky vissa dofter från växter också, men samma där, hittar inga som fungerar mot trips.

Det här med att spruta blad tycker jag verkar jobbigt, tripsen är så fruktansvärt små och ofta är det väl så att de måste komma i direktkontakt med lösningen.
          Sen vet man väl inte vad tripsen kommer ifrån heller riktigt. Kanske ifrån jorden? Men då kommer de väl åter hela tiden. Kanske t.ex. nikotinvatten skulle ge en mer permanent lösning?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Nauti
          Inlägg 22-04-2009, 10:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (officinalis @ 22-04-2009, 10:46) *
          Ja, alltså. Jag har ju kanske ett trettiotal plantor i mitt sovrum. Så det var därför jag funderat lite på det. Vill inte ha kvalster överallt i hemmet såklart.

Lockgrödar har jag tittat upp en del, men verkar inte finnas några för just trips. Många skadeinsekter verkar sky vissa dofter från växter också, men samma där, hittar inga som fungerar mot trips.

Det här med att spruta blad tycker jag verkar jobbigt, tripsen är så fruktansvärt små och ofta är det väl så att de måste komma i direktkontakt med lösningen.
          Sen vet man väl inte vad tripsen kommer ifrån heller riktigt. Kanske ifrån jorden? Men då kommer de väl åter hela tiden. Kanske t.ex. nikotinvatten skulle ge en mer permanent lösning?
          Om det är så är nog risken större för att du har trips(som i vuxenstadiet kan flyga) in till sovrummet. Här hemma hittar vi trips i böcker också. När man vänder sida kan det springa iväg ett trips över sidan. Jag har läst att trips kan bosätta sig bakom tapeter där de äter tapetklistret. Så jag funderade på om det kan vara så att det kan vara så att de även gillar det klister som håller ihop sidorna i böcker? tongue.gif

Jag har en del olika växter i mitt odlingsutrymme och de verkar föredra några framför de andra. Jag hade Dill, , persilja, koriander, timjan, portlak, sparrissallad, basilika, tomat, chili, blomman för dagen, gurka, johannesört och majs. De växter som de föredrog framför de andra var persilja, blomman för dagen och gurkan. Förut när jag inte hade dessa så var de överallt på basilika och chili också. Men dessa verkar de föredra.

Blomman för dagen växer ju dessutom ganska snabbt och är ingenting jag kommer få för mig att äta tongue.gif Så en idé jag hade var att man kunde sätta provadopinnar i en sådan kruka och låta den stå i ett hörn och attrahera trips. Den växer ju dessutom snabbt och har massor av blad som de kan smaska på.

Jag sprejar då och då oavsett om jag har trips eller inte. Både med vanligt vatten och med såpsprit, så för mig gör det ingen större skillnad. Men det är sant, de kommer alltid tillbaka och det var det jag hade tänkt åtgärda med hjälp av rovkvalster. Men det gick ju inte så bra, varför vet jag inte och företaget har inte svarat på mina frågor.

Jag har aldrig testat nikotinvatten. Jag tycker det låter skadligt för växterna och därför har jag undvikit det. Någon annan här på forumet vet nog mer om hur det fungerar än vad jag gör.

Redigerat av Nauti: 22-04-2009, 10:53

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera

Inlägg i den här tråden
          officinalis   Ekologisk bekämpning mot trips   20-04-2009, 21:01
          officinalis   Verkar som om det inte är många här som har några ...   22-04-2009, 09:11
          Nauti   Du kan använda rovkvalster, de behöver ju ha växte...   22-04-2009, 09:31
          MariaS   Ett enkelt sätt att göra nikotinvatten, är att ta ...   22-04-2009, 10:59
          GunnellF   Ett enkelt sätt att göra nikotinvatten, är att ta ...   23-04-2009, 11:59
          officinalis   MariaS: Intressant, jag undrar vad det kan bero på...   22-04-2009, 11:10
          Nauti   Säg till om du kommer fram till någon bra lösning ...   22-04-2009, 12:19
          HelenJ   Nyttodjur.se säljer Orius majusculus, en skinnbagg...   22-04-2009, 19:44
          officinalis   Enligt företagets hemsida så verkar det mycket beh...   22-04-2009, 22:05
          HelenJ   Enligt företagets hemsida så verkar det mycket beh...   23-04-2009, 06:30
          officinalis   Varför är inte Nikotin ekologiskt och enligt vilka...   23-04-2009, 12:15
          GunnellF   Varför är inte Nikotin ekologiskt och enligt vilka...   23-04-2009, 12:56
          Nauti   Det är ju ingen tvekan om att det är trips. Jag ha...   23-04-2009, 12:18
          officinalis   Nauti: Ta dig tid att titta under bladen. Tripsen ...   23-04-2009, 12:28
          Nauti   Nauti: Ta dig tid att titta under bladen. Tripsen ...   23-04-2009, 13:07
          officinalis   Gunnel: Tack för att du upplyser mig! Nu ar ja...   23-04-2009, 13:08
          GunnellF   Gunnel: Tack för att du upplyser mig! Nu ar ja...   23-04-2009, 13:20
          Nauti   Nauti: Då kanske Imidakloprid är en idé såvida det...   23-04-2009, 15:33
          GunnellF   Jag har nästan uteslutande ätbara växter :( Jag h...   23-04-2009, 15:48
          Nauti   Det är väl samma problem som med såpsprit, man mås...   23-04-2009, 16:17
          myrtille   Jag har odlat chili på balkong i snart fyra år. Fö...   06-05-2009, 05:34

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 06:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon