Nej, det är inte helt omöjligt att utrota parkslide/jätteslide. Jag prövade först att gräva upp det vedartade rotsystemet och grävde djupt och tyckte att jag fick upp hela rotsystemet. Frid och fröjd trodde jag och planterade sedan nya växter i rabatten. Men efter ett tag såg jag att det dök upp nya skott lite överallt. Så året därpå kom en grävmaskin och grävde upp all jord och även en del av gräsmattan. Jorden sållades tillbaks och nu trodde jag det skulle vara frid och fröjd igen. Men tji fick jag, för av en lite rottråd ca 1 cm så räcker för att en ny liten planta skall kunna komma upp. Men dessa gick bra att rensa bort och de kom endast upp första året, därefter har plantan försvunnit och nu är det mer än 10 år sedan.
Parksliden skjuter sina skott samtidigt som pionen och till att börja med är det svårt att se skillnad mellan pion/parkslide skott, dvs när de just har stuckit upp ur jorden, de påminner väldigt mycket om varandra tycker jag. Parksliden är en vacker växt om den växer på rätt ställe, den har en grönska som påminner mig om sydligare platser med sina stora gröna blad. Men jag kommer aldrig att plantera den igen.
--------------------
zon 3-4
|