Bönor är väldigt kul att odla, och tacksamt, det brukar inte vara svårt och det brukar bli mycket. Bönor måste förvällas, ja. Annars får man riktigt ont i magen (innehåller nåt ämne jag glömt namnet på som försvinner vid förvällning).
Själv är jag särskilt förtjust i vaxbönor och gröna brytbönor (typen haricot verts). Men det finns goda mörkröda bönor (som tyvärr blir gröna vid förvällning, men som är väldigt snygga medan de står i landet) och randiga och fläckiga bönor.
Jag förväller mina bönor några minuter, så att de är krispiga och har lite tuggmotstånd kvar. Äter sedan på alla möjliga sätt: Blandade kokta med smör och lite örter som förrätt eller till kött, nedblandade i bitar i pajer etc. Och så har jag alltid några påsar lätt lätt förvällda bönor i frysen, lyxigt att ta fram och värma på vintern när det är ont om sådana grönsaker. Dessutom är ju bönor och ärter (brytärter och sockerärter) några av de få saker som det ekonomiskt faktiskt lönar sig att odla själv - väldigt dyra i affär, samt oftast fraktade ända från Kenya. En annan bra sak med bönor är ju att de "göder" jorden genom att tillföra kväve.
Det finns både låga bönor (av vax och andra typer) och höga störbönor (också vax och andra typer). Störbönor provade jag förra året. Det blir mycket! Och tar ju lite mindre plats. Men störarna måste vara riktigt långa - mina var 2,5 meter och det räckte inte riktigt, de vinglade också lätt av tyngden. I år blir det "vanliga" låga.
Man sår bönor lite senare än andra grönsaker, jorden ska vara ung. 12 grader.
Som du hör är jag ett fan av bönodling - pröva olika sorter, om du har plats!
Redigerat av EKLO: 22-04-2009, 11:42
|