1. mjölkört (rallar-ros).
2. Gissar på ett kraftigt ex av penningört.
3. Blodrot, skiljs från de olika fingerörtsblommorna genom att enbart ha fyra kronblad, precis som Åsa E skriver. Potentilla är släktnamnet på både fingerört och blodrot (och några till).
4. Vildsint gissning på raps, flykting från närliggande åker och tidigare odling? Men de flesta av de här gula korsblommiga kan jag inte skilja åt.
5. Löktrav.
6. Jordreva.
7. Alm.
8. Getrams, som ni redan rett ut begreppen om.
9. Svalört utan tvivel. Både blommor och blad är typiska, och sprider sig som ogräs. Blomman är nog den mest glänsande gula jag vet, mer "smörblomma" än riktiga smörblommor.
Det är ofta svårt att bestämma en växt från en bild, särskilt storleken är svår att avgöra, men svalörtens kronblad (blombladen) är mer långsmala, medan kabblekan har mer rundade och breda kronblad.
10. Äppelblom.
11. Löktrav (som sagt)
12. Våtarv.
13. Som tidigare sagts, mycket svårt att se. Jag gissar på druvfläder (som är en buske), garderar med ask, (som är ett träd), och dubbelgarderar mig med kirskål ... Kanske är det nåt helt annat.
14. var ju densamma som 4:an
Skulle vara roligt om du Christoffer "följer upp" vad som händer med 2:an och 4:an. De här korsblommiga växterna ändrar utseende allteftersom frönställningarna utvecklas.
kramisar från amaira
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|