CITAT (Solstorm @ 22-04-2009, 08:55)

Ett företagskonto i banken kostar några tusen om året plus att varje insättning kostar pengar. Årskostnad för bankgiro. Om du ska ha aktiebolag så måste du ha revisor. Det kostar åtskilliga tusen även om du gör all bokföring själv.
Man är skyldig att betala en annons i Post och Inrikes tidningar där pengarna för annonsen går till svenska akademin. Helt sanslöst. (Alla aktiebolag måste det, jag vet inte hur det är med andra företag.)
Sedan kommer allt obetalt arbete med bokföring mm. Lär dig värdera din tid och släng luren i örat på försäljare, annars kan du lätt lägga hela arbetsveckan på att lyssna på dem.
Oj oj oj! Förvisso kan det vara knepigt att vara företagare, men varför göra det värre än vad det behöver vara?
Jag startade först enskild firma och körde med det i många år. Ja, och då är det ju OK att ha ett privat konto som enda konto ifall man vill ha det, dvs inget speciellt företagskonto krävs. Bank- eller postgiro är ju vanligast betalningssätt... Gäller ju att ha koll på kvitton o sedan en gång om året sammanställa bokföring (eller om man är duktig göra det löpande...) o bokslut. För mindre verksamheter momsredovisas ju endast en gång per år... (iallafall var det så när jag hade enskild firma).
Annons i Post o Inrikes för AB??? Har sedan en hel del år ett AB och har inte annonserat. Ser att det gäller endast s k publikt AB (sådant som sprider aktier osv), förmodligen ej aktuellt här. Ja, även ett litet AB kräver revisor.
Min bästa investering är att jag har anlitat en toppenbra person som sköter min bokföring o gör bokslut. Denna person vet alla regler, avdrag osv och gör allt jättesnabbt. Underbart! Dock, i början som enskild företagare skötte jag det själv, för då handlade det också om att dra ner på onödiga kostnader för att överhuvudtaget få det hela att gå ihop.