Full version: Att starta eget
Sidor: 1, 2
HelenJ
Jag har tänkt att skaffa en F-skattsedel (enskild firma) så jag kan göra lite småjobb vid sidan av nu medan jag pluggar. Sen har jag tänkt ha firman på deltid samtidigt som jag jobbar med annat hel- eller deltid några år medan jag jobbar upp en kundkrets (och får erfarenhet...) innan jag satsar fullt ut.

Jag har inga som helst utgifter, mer än uttag av lön till mig själv (i bästa fall smile.gif ). Jag kommer bara att använda befintliga verktyg. Inga lokaler, inga anställda.

Jag vet att det kostar 900:- att registrera firman på bolagsverket, och en försäkring kommer väl också att kosta. Men för övrigt - vad finns det fler för kostnader som jag inte kommer undan? Kommer det att vara värt det, eller kosta mer än det smakar?

Nån som vet?

ingrid fuxwall
Kanske du behöver hjälp av någon som sköter det ekonomiska - bör inte vara så dyrt. Resten får andra komma på.

Lycka till!
kicki.p
Helt klart värt besväret! Dessutom är det väldigt utvecklande! Skaffa bara en god kontakt hos Skattemyndigheten, så slipper du tuppjuck! Och när du beräknar din inkomst, gissa vad du kommer att få in, ta upp bara en tiondel av det i din budget till SKV, annars får du betala skatt i förväg på beräknade inkomster.
STORT Lycka till!!! Berätta gärna hur det går.
Huggorm
Man måste väll inte registrera firman? Risken är väll bara att någon snor "firmanamnet" om man kallar det så. Jag har för mig att jag hoppade över det när jag höll på med företagande för en del år sedan. Och försäkring kanske inte är nödvändig heller, det beror på vad för företag man har. Vill man hålla kostnaderna på en riktigt låg nivå så är det faktiskt fullt möjligt
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 18-04-2009, 23:41) *