Full version: Att starta eget
Sidor: 1, 2
HelenJ
Jag har tänkt att skaffa en F-skattsedel (enskild firma) så jag kan göra lite småjobb vid sidan av nu medan jag pluggar. Sen har jag tänkt ha firman på deltid samtidigt som jag jobbar med annat hel- eller deltid några år medan jag jobbar upp en kundkrets (och får erfarenhet...) innan jag satsar fullt ut.

Jag har inga som helst utgifter, mer än uttag av lön till mig själv (i bästa fall smile.gif ). Jag kommer bara att använda befintliga verktyg. Inga lokaler, inga anställda.

Jag vet att det kostar 900:- att registrera firman på bolagsverket, och en försäkring kommer väl också att kosta. Men för övrigt - vad finns det fler för kostnader som jag inte kommer undan? Kommer det att vara värt det, eller kosta mer än det smakar?

Nån som vet?

ingrid fuxwall
Kanske du behöver hjälp av någon som sköter det ekonomiska - bör inte vara så dyrt. Resten får andra komma på.

Lycka till!
kicki.p
Helt klart värt besväret! Dessutom är det väldigt utvecklande! Skaffa bara en god kontakt hos Skattemyndigheten, så slipper du tuppjuck! Och när du beräknar din inkomst, gissa vad du kommer att få in, ta upp bara en tiondel av det i din budget till SKV, annars får du betala skatt i förväg på beräknade inkomster.
STORT Lycka till!!! Berätta gärna hur det går.
Huggorm
Man måste väll inte registrera firman? Risken är väll bara att någon snor "firmanamnet" om man kallar det så. Jag har för mig att jag hoppade över det när jag höll på med företagande för en del år sedan. Och försäkring kanske inte är nödvändig heller, det beror på vad för företag man har. Vill man hålla kostnaderna på en riktigt låg nivå så är det faktiskt fullt möjligt
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 18-04-2009, 23:41) *
Man måste väll inte registrera firman? Risken är väll bara att någon snor "firmanamnet" om man kallar det så. Jag har för mig att jag hoppade över det när jag höll på med företagande för en del år sedan. Och försäkring kanske inte är nödvändig heller, det beror på vad för företag man har. Vill man hålla kostnaderna på en riktigt låg nivå så är det faktiskt fullt möjligt

Fast om jag fäller ett träd som hamnar fel, eller ramlar ner från en stege är nog en försäkring bra att ha....

Nej, man måste inte regga hos bolagsverket. Ca 1/3 av alla företag är inte reggade där.
susanneedgren
Försäkring är nog väldigt bra att ha.

Som "köpare" skulle jag kolla om du hade det.
Huggorm
CITAT (susanneedgren @ 18-04-2009, 23:45) *
Vadå inte registrera firman?

F-Skatt får du väl när den är registrerad, eller?

F-skattesedel ansöker du om hos skatteverket, det har inget med bolagsverket att göra
HelenJ
CITAT (susanneedgren @ 18-04-2009, 23:45) *
Vadå inte registrera firman?

F-Skatt får du väl när den är registrerad, eller?

Man kan regga hos skatteverket och bolagsverket, eller bara skatteverket. Bolagsverket ser till så att namnet på firman blir unikt. Men det finns inget krav att regga sig där.
Huggorm
CITAT (HelenJ @ 18-04-2009, 23:45) *
Fast om jag fäller ett träd som hamnar fel, eller ramlar ner från en stege är nog en försäkring bra att ha....

Jo det är klart, skall företaget syssla med sådant är en försäkring nog nödvändig
susanneedgren
Aha, jag fattade inte att Ni menade olika saker.

ängsvädd
Någon slags a-kassa och fackförbund för företagare kanske?
Motti
Eget kapital !det ska man ha om man starta eget,man ska inte göra sig beroende av banklån.
netaave
Det kostar 1 000 kr att registrera en firma hos skatteverket.
blomkronan
Vilken verksamhet ska du ha... Trädgård skötsel?
Du har väl ROT avdraget att tänka på då... inte för att jag vet vad det innebär... men det har du väll koll på!

Men mitt råd är om du har enskild firma... ska du skaffa inventarier/saker säg INTE att du "kommer från en firma"
Priset går upp.... automatiskt!!!! och garanti tiden går ner till tre månader, istället för ett år!!!
HelenJ
CITAT (netaave @ 19-04-2009, 01:18) *

Det var nytt för mig att det kostade pengar där med. Jag trodde det var gratis att regga sig hos skatteverket, medan det kan kosta allt mellan 900 och flera tusen att regga hos boverket.

CITAT (blomkronan @ 19-04-2009, 01:50) *
Vilken verksamhet ska du ha... Trädgård skötsel?
Du har väl ROT avdraget att tänka på då... inte för att jag vet vad det innebär... men det har du väll koll på!

Men mitt råd är om du har enskild firma... ska du skaffa inventarier/saker säg INTE att du "kommer från en firma"
Priset går upp.... automatiskt!!!! och garanti tiden går ner till tre månader, istället för ett år!!!

Ja, det där ROT-avdraget, när man bara får hälften betalt av kunden, det verkar ju helknäppt....Jag ska framför allt jobba med trädgårdsskötsel, men även viss anläggning och design. Så fort jag får min motorsågslicens blir det trädfällning också.

Men ojdå, är det så illa om man handlar på firman? Tur jag inte ska göra det då - på länge iaf.... wink.gif

CITAT (Motti @ 19-04-2009, 00:29) *
Eget kapital !det ska man ha om man starta eget,man ska inte göra sig beroende av banklån.

Det är därför jag vill tjuvstarta redan nu och bygga upp ett kapital, så att det den dagen jag ska ha jobbet på heltid finns pengar att köpa maskiner och inventarier för.
Huggorm
CITAT (netaave @ 19-04-2009, 01:18) *

Registrera firma gör man som sagt hos bolagsverket, och det kostar 900kr. Menar du att man skall registrera sitt företag hos skatteverket? Har jag aldrig hört, det brukar räcka med att bara ansöka om F-skattesedel, vilket är gratis. Har man den så är ju företaget registrerat så att säga
kasam
CITAT (blomkronan @ 19-04-2009, 01:50) *

Min erfarenhet (både av enskild firma och av AB) är att det är så rätt ofta. Men ibland också åt andra hållet, att man kan få rabatt om man säger att man handlar för firmas räkning. Ja, så det handlar om att vara nyfiken o fråga. De s k "fasta" priserna/villkoren är inte alltid så fasta som man kan tro...

Vet inte hur du kommer att göra, men ibland kan det kanske vara så att ex vis en plantskola kan ge just dina kunder en viss rabatt då du rekommenderat denna plantskola - ja, och det är ju inte så dumt att kunna erbjuda kunden detta...

Håller också med om att försäkring är viktigt i din typ av verksamhet.

Lycka till!!!

ängsvädd
CITAT (HelenJ @ 19-04-2009, 09:34) *
....
Det är därför jag vill tjuvstarta redan nu och bygga upp ett kapital, så att det den dagen jag ska ha jobbet på heltid finns pengar att köpa maskiner och inventarier för.

Smart tummenupp.gif
blomkronan
CITAT (kasam @ 19-04-2009, 10:48) *
Min erfarenhet (både av enskild firma och av AB) är att det är så rätt ofta. Men ibland också åt andra hållet, att man kan få rabatt om man säger att man handlar för firmas räkning. Ja, så det handlar om att vara nyfiken o fråga. De s k "fasta" priserna/villkoren är inte alltid så fasta som man kan tro...

Vet inte hur du kommer att göra, men ibland kan det kanske vara så att ex vis en plantskola kan ge just dina kunder en viss rabatt då du rekommenderat denna plantskola - ja, och det är ju inte så dumt att kunna erbjuda kunden detta...

Håller också med om att försäkring är viktigt i din typ av verksamhet.

Lycka till!!!

Jag tycker jag var alldeles för "kort" i mitt råd... måste komplitera, som kasam säger det beror på vad man ska handla kan det bli billigare när man handlar som firma...

Men det som jag tänkte på var... När jag skulle skaffa bredband som företagare fick man betala 1500:- i månaden och som privat fick jag priset 299:-. Jag köpte en lapptopp på firmans namn, upptäckte efteråt att dom lurat mig jag fick betala 3000:- mera än om jag skulle tagit det privat (det var Dell) Men kolla noga innan med leverantör eller försäljare om du kan få bättre priser smile.gif
Ralf
Ett alternativ är att arbeta via den ekonomiska föreningen Uppdragshuset
man slipper allt pappersarbete, bara lämnar in fakturaunderlag och får ut lön.

Nackdelen är väl att man inte har ett eget varumärke... men kör man med sitt personnamn kan man ju komma långt.

Hur som helst tänkte jag först starta en ekonomisk förening själv, men man måste ju vara minst 3 medlemmar och det kan ju vara lite knepigt att få ihop....
Wilmer
Jag tipsar om att boka tid hos banken, de kan ge råd och tips!

Malvia

Skatteverket brukar ha informationsträffar för de som funderar på eller nyss startat eget företag.
Hör med dom på din ort.

En del studieförbund brukar ha eget företagsrelaterade kurser såsom ekonomi, bokföring, reklam o marknadsföring, etc.

I min kommun har de i flera år satsat på kvinnligt företagande och jag har själv gått på en mängd nyttiga kurser.

Komvux har ju bla Företagekonomi på sitt program.

Finns mycket böcker typ Starta eget handboken, mm finns säkert att låna på biblan.

Har själv en hel del böcker som står o samlar damm.

Lycka till och skaffa dig många bra kontakter, gå med i nätverk och någon företagarförening.
Rosmarin
Kolla upp ordentligt t.ex på Skatteverketvilka sociala avgifter ( socialförsäkring, pension m.m.) du är tvungen att förutse. Oftast är det inga stora summor det första verksamhetsåret, eftersom man inte deklarerat någon inkomst ännu. Det är inte roligt att åka på en smäll pga detta det andra eller tredje verksamhetsåret som egenföretagare.
Och var försiktig med att deklarera vinst. Här kan det vara bra att ha en revisor eller annan ekonomiskt kunnig person att rådfråga.
HelenJ
För några veckor sedan var jag på ett infomöte som Nutek (eller Tillväxtverket som det numera heter) arrangerade och där de hade bjudit in bl a Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Boverket, Nyföretagarna, Tullverket och många fler. Men det var helt enkelt alldeles för mycket info på en gång så jag lyckades inte ta allting till mig. Att sedan Skatteverket la ca 2 timmar på att mycket noggrant gå igenom momsredovisningen gjorde kanske sitt till... whistling.gif Så jag var inte så hemskt mycket klokare när jag gick därifrån, snarare nästan lite skrämd. Och det var kanske inte poängen.

Jag har nu bokat ett gratis rådgivningsmöte med Nyföretagarcentrum nästa vecka. Jag hoppas att de kan hjälpa mig med att komma igång på ett bra sätt, och att de hjälper mig med de praktiska frågorna runt bank, försäkringar, sociala avgifter, vinstredovisning mm. Första steget är taget - och det känns bra!

Tack snälla allihop för alla råd och tips. Nu vet jag iaf att jag vågar starta eget, åtminstone på halvfart. Förmodligen börjar jag snart tapetsera min hemkommun med flygblad inför semestern. För vad tror ni - nog borde det väl gå att få jobb med trädgårdsskötsel under sommaren, även om man inte vill göra det svart?
kasam

En sak till: Starta-eget-bidrag!
En kompis till mig fick beviljat starta-eget-bidrag nyss. Ja, så vet inte riktigt vilka regler som gäller, men frågan är ju fri... Kan ju vara ett gott stöd i början...
Än en gång: Lycka till!!!!
Solstorm
Ett företagskonto i banken kostar några tusen om året plus att varje insättning kostar pengar. Årskostnad för bankgiro. Om du ska ha aktiebolag så måste du ha revisor. Det kostar åtskilliga tusen även om du gör all bokföring själv.

Man är skyldig att betala en annons i Post och Inrikes tidningar där pengarna för annonsen går till svenska akademin. Helt sanslöst. (Alla aktiebolag måste det, jag vet inte hur det är med andra företag.)

Sedan kommer allt obetalt arbete med bokföring mm. Lär dig värdera din tid och släng luren i örat på försäljare, annars kan du lätt lägga hela arbetsveckan på att lyssna på dem.
Rosmarin
CITAT (HelenJ @ 21-04-2009, 20:14) *
För några veckor sedan var jag på ett infomöte som Nutek (eller Tillväxtverket som det numera heter) arrangerade och där de hade bjudit in bl a Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Boverket, Nyföretagarna, Tullverket och många fler. Men det var helt enkelt alldeles för mycket info på en gång så jag lyckades inte ta allting till mig. Att sedan Skatteverket la ca 2 timmar på att mycket noggrant gå igenom momsredovisningen gjorde kanske sitt till... whistling.gif Så jag var inte så hemskt mycket klokare när jag gick därifrån, snarare nästan lite skrämd. Och det var kanske inte poängen.

Jag har nu bokat ett gratis rådgivningsmöte med Nyföretagarcentrum nästa vecka. Jag hoppas att de kan hjälpa mig med att komma igång på ett bra sätt, och att de hjälper mig med de praktiska frågorna runt bank, försäkringar, sociala avgifter, vinstredovisning mm. Första steget är taget - och det känns bra!

Tack snälla allihop för alla råd och tips. Nu vet jag iaf att jag vågar starta eget, åtminstone på halvfart. Förmodligen börjar jag snart tapetsera min hemkommun med flygblad inför semestern. För vad tror ni - nog borde det väl gå att få jobb med trädgårdsskötsel under sommaren, även om man inte vill göra det svart?

Nyföretagarcentrum är bra. Jag har fått många goda råd och en begriplig förklaring på mycket där. tummenupp.gif
kasam
CITAT (Solstorm @ 22-04-2009, 08:55) *
Ett företagskonto i banken kostar några tusen om året plus att varje insättning kostar pengar. Årskostnad för bankgiro. Om du ska ha aktiebolag så måste du ha revisor. Det kostar åtskilliga tusen även om du gör all bokföring själv.

Man är skyldig att betala en annons i Post och Inrikes tidningar där pengarna för annonsen går till svenska akademin. Helt sanslöst. (Alla aktiebolag måste det, jag vet inte hur det är med andra företag.)

Sedan kommer allt obetalt arbete med bokföring mm. Lär dig värdera din tid och släng luren i örat på försäljare, annars kan du lätt lägga hela arbetsveckan på att lyssna på dem.

Oj oj oj! Förvisso kan det vara knepigt att vara företagare, men varför göra det värre än vad det behöver vara?

Jag startade först enskild firma och körde med det i många år. Ja, och då är det ju OK att ha ett privat konto som enda konto ifall man vill ha det, dvs inget speciellt företagskonto krävs. Bank- eller postgiro är ju vanligast betalningssätt... Gäller ju att ha koll på kvitton o sedan en gång om året sammanställa bokföring (eller om man är duktig göra det löpande...) o bokslut. För mindre verksamheter momsredovisas ju endast en gång per år... (iallafall var det så när jag hade enskild firma).

Annons i Post o Inrikes för AB??? Har sedan en hel del år ett AB och har inte annonserat. Ser att det gäller endast s k publikt AB (sådant som sprider aktier osv), förmodligen ej aktuellt här. Ja, även ett litet AB kräver revisor.

Min bästa investering är att jag har anlitat en toppenbra person som sköter min bokföring o gör bokslut. Denna person vet alla regler, avdrag osv och gör allt jättesnabbt. Underbart! Dock, i början som enskild företagare skötte jag det själv, för då handlade det också om att dra ner på onödiga kostnader för att överhuvudtaget få det hela att gå ihop.

HelenJ

Ja, nåt AB är absolut inte aktuellt. Det här gäller en enmansfirma som ska köras som ett extraknäck, åtminstone de första åren.
Den enkla bokföringen fixar jag själv, min syster som är ekonomiansvarig på ett stort företag får bli min revisor. Här ska det inte krånglas till nåt i onödan....
Ralf
Lär dig värdera din tid och släng luren i örat på försäljare, annars kan du lätt lägga hela arbetsveckan på att lyssna på dem.

Jag hade äldre chef en gång i tiden, ganska tystlåten. Han avbryta säljare med att fråga om dom hade någon broschyr o lämna vilket dom givetvis hade. Då drog han fram en låda som stod under skrivbordet, överfull med broschyrer och prislistor och sade
- du kan lägga den här, så ska jag titta på den sen.
Huggorm
Ett företagskonto i banken kostar några tusen om året plus att varje insättning kostar pengar. Årskostnad för bankgiro.

Mitt företagskonto på swedbank kostar absolut inte flera tusen per år och har aldrig gjort. Bankgirot kostade någon hundralapp så det har jag gjort mig av med

CITAT (HelenJ @ 22-04-2009, 21:03) *
Här ska det inte krånglas till nåt i onödan....

Klokt, börja i liten skala och lägg inte en massa pengar på sånt man "måste" ha som egen företagare. Det finns många, många som vill dela på din inkomst
Ralf
Den räntefria banken JAK, www.jak.se där man till och med skapa egna OCR-nr till sitt konto och insättningar. kostar endast medlemsavgift. Där emot är det knepigare att få låna.
Huggorm
CITAT (Ralf @ 22-04-2009, 22:27) *
Den räntefria banken JAK, www.jak.se där man till och med skapa egna OCR-nr till sitt konto och insättningar. kostar endast medlemsavgift. Där emot är det knepigare att få låna.

Men just nu går det rätt lätt att få låna där
blomkronan
Ett tips till... Gå inte på alla som ringer från telefonkataloger och webbsidofixare... inte ens om dom ringer från eniro eller lokaldelen, välj det som är "grattis" att du lägger till extra pengar för att komma fram först på söksidorna kan kosta dig 10.000:- räkna ut hur många timmar du måste jobba för att tjäna in den annonsen...!!! som kan ge dig två nya under... dom kommer ändå... om du lägger ner flera tusen på webbsidor ger INTE fler kunder... Det som du får kunder på är referenser från dina kunder, dom ger ringar på vattnet tummenupp.gif

Jag har en hundpromenad kompis som starta som du... för ca tre år sedan. Idag jobbar både hon och hennes man heltid i firman och du ska inte tro att du bara kommer få jobb på sommaren... min vän har jobb dygnet runt och året om... så du får inte vara rädd för att säga NEJ till jobb och ta inte för lite betalt... då kommer du jobba dig in i väggen!
Huggorm
En sak som är svår är att kunna släppa jobbet på kvällar och helger. Jag hade problem med det, jag kunde inte sätta mig ner och slappna av, då kändes det genast som jag borde jobba lite i stället
Solstorm
På nittiotalet startade jag ett nytt ickepublikt aktiebolag. Jag var tvungen att betala 1000 kr för en annons i Post och Inrikestidningar. Horace Engdahl fick frågor om det under en intervju i tv för ett par år sedan. Det är en gammal lag från 1700-talet och intervjuaren frågade om det inte var dags att skippa den lagen nu. Horace Engdahl tyckte inte det, han ansåg att det var bra att svenska akademien fick in de pengarna. Kanske är skillnaden om man startar ett nytt bolag eller om man köper ett färdigt?

I början var årskostnaden 1800 kr hos Nordea för att inneha ett företagskonto, sedan höjdes det till 2000 kr. Jag vet inte vad det kostar idag.

HelenJ
Idag har jag "provjobbat" biggrin.gif . Utan att ta betalt i pengar, däremot fick jag god mat, massor med tips och en del kul växter med mig hem.

Det var himla nyttigt! Dels upptäckte jag att det faktiskt är riktigt kul att jobba i andras trädgårdar, även om det bara gäller kantskärning och ogräsrensning. Dels att det finns ett uppdämt behov av den här sortens företag. Tänk så många som väljer bort hus och trädgård för att de inte orkar med det tunga. Alla pensionärer som säljer huset för att trädgården är för tung. Alla sommargäster som inte vill ägna sin tid på landet med att rensa ogräs. Alla som visserligen fixar det dagliga, men kanske behöver hjälp ett par gånger om året med det tyngre, för att komma ikapp. Alla som vill ha en vacker trädgård att visa upp, men inte få gräsfläckar på knän och fingrar... Jag kommer nog att få fullt upp! cool.gif

Så nu är affärsplanen klar och jag är mer övertygad än någonsin om att det är det här jag vill göra! Jag är verkligen laddad inför mötet på Nyföretagarcentrum, och tack vare er vet jag vilka frågor jag ska ställa. tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (HelenJ @ 26-04-2009, 20:14) *
Idag har jag "provjobbat" biggrin.gif . Utan att ta betalt i pengar, däremot fick jag god mat, massor med tips och en del kul växter med mig hem.

Det var himla nyttigt! Dels upptäckte jag att det faktiskt är riktigt kul att jobba i andras trädgårdar, även om det bara gäller kantskärning och ogräsrensning. Dels att det finns ett uppdämt behov av den här sortens företag. Tänk så många som väljer bort hus och trädgård för att de inte orkar med det tunga. Alla pensionärer som säljer huset för att trädgården är för tung. Alla sommargäster som inte vill ägna sin tid på landet med att rensa ogräs. Alla som visserligen fixar det dagliga, men kanske behöver hjälp ett par gånger om året med det tyngre, för att komma ikapp. Alla som vill ha en vacker trädgård att visa upp, men inte få gräsfläckar på knän och fingrar... Jag kommer nog att få fullt upp! cool.gif

Så nu är affärsplanen klar och jag är mer övertygad än någonsin om att det är det här jag vill göra! Jag är verkligen laddad inför mötet på Nyföretagarcentrum, och tack vare er vet jag vilka frågor jag ska ställa. tummenupp.gif

Det låter toppen - lycka till biggrin.gif
kicki.p
Numera behöver man inte annonsera i Post och inrikes, inte heller krävs det revisor för företag under miljonomsättning, inte ens i AB-form, nytt från i år.
Den största skillnaden är att om man driver EF, så betalas preliminärskatt, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter i förskott från första dagen på förmodade kommande inkomster räknat på hela inkomståret, oberoende av när inkomsterna trillar in. Med ett AB tar man ut beskattad lön, AB't betalar in sociala avgifter, källskatter och arbetsgivaravgifter på den inkomst man tar ut, och då kan man variera inkomsten själv efter hur många jobb man får och vid vilken tidpunkt.
AB's skatt beräknas bara på uppskattad vinst, och den skatten kan man få uppskov med i tre månader.
Jag tror också att det gått igenom att man numera inte behöver mer än 50 tusen i aktiekapital för att starta AB, en bra reform för att få fler att starta eget.
Ralf
CITAT (kicki.p @ 26-04-2009, 21:12) *
inte heller krävs det revisor för företag under miljonomsättning, inte ens i AB-form, nytt från i år.
Men är det verkligen beslutat?? Jag vet att det var förslag på det.

Jag tror också att det gått igenom att man numera inte behöver mer än 50 tusen i aktiekapital för att starta AB, en bra reform för att få fler att starta eget.

Mig veterligen är det fortfarande 100.000:-
kasam
Har samma ? som Ralf...

Kollade lite snabbt regeringens hemsida o där står det att det är under utredning.... men hittar inga beslut. Sidan är uppdragerad 14 april 2009.

Kicki.p - var har du hittat din info? För det vore ju onekligen toppen om det är klubbat o klart...
kicki.p
Uppgifter om slopat krav på revisor är klart. Uppgiften om att regeringen föreslår 50 t i aktiekapital hörde jag på en företagarkurs i oktober 2008, har ännu inte hittat uppgift på att det går/ gått igenom. Men AB- formen tycker jag är smidigare, bara för att det är enklare att hantera Skattemyndigheten. Fattar inte, de borde väl vara glada att vi vill arbeta???
Ralf
CITAT (kicki.p @ 26-04-2009, 21:57) *
Uppgifter om slopat krav på revisor är klart.

Var är det klart??
När fattades det beslutet?
AB kräver 100.000:-
kasam
CITAT (Ralf @ 27-04-2009, 09:32) *
Var är det klart??
När fattades det beslutet?
AB kräver 100.000:-

Vore ju onekligen toppen om dyr revisor kunde skippas...
Jag har mailat skatteverket med frågorna kring revisor o aktiekapital.
Återkommer med deras svar så fort jag har det.
kicki.p
Slopat krav på revisor har vår redovisningsbyrå ÖPWC meddelat oss, de är dyra men så bra så vi fortsätter ändå med dem. Men de har varit mycket tydliga med att det från o med i år inte längre är nödvändigt.
Rosmarin
CITAT (HelenJ @ 26-04-2009, 20:14) *

Det låter bra! På Nyföretagarcentrum fick jag en kontaktperson och sedan träffades vi flera gånger så de frågor du inte kommer på första gången kommer du att kunna ställa vid ett senare tillfälle. Lycka till!!!
kasam
CITAT (kicki.p @ 27-04-2009, 18:07) *
Slopat krav på revisor har vår redovisningsbyrå ÖPWC meddelat oss, de är dyra men så bra så vi fortsätter ändå med dem. Men de har varit mycket tydliga med att det från o med i år inte längre är nödvändigt.

Hejsan!

Nu fick jag svar från Skatteverket:

Vad gäller minskat aktiekapital - ligger som förslag, ej beslut. Förslag

Vad gäller skippad revisorsplikt för mindre AB - ligger som förslag, ej beslut. I förslaget förslås det att det ska gälla tidigast fr o m den 30 juni 2010. Förslag

Ja, byråkratins kvarnar mal långsamt... Har ju varit rätt mycket snack.... Jag tror att många trott/hoppats på att reformerna skulle gå snabbare.... men jag hoppas iallafall att det går igenom med start i 2010 för då skippar jag revisorn direkt och gör något roligare för de pengarna!

Ha det så gott i solskenet!

/Kasam
HelenJ
Den största skillnaden är att om man driver EF, så betalas preliminärskatt, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter i förskott från första dagen på förmodade kommande inkomster räknat på hela inkomståret, oberoende av när inkomsterna trillar in.

Jag har nyss kommit hem från mitt möte med Nyföretagarcentrum. Jag har fått svar på många frågor, bland annat denna: måste man alltså sätta sig i skuld innan man ens startat?
Svaret är nej. Man kan redan från början skriva uppskattad nettoinkomst som 0:-. Sedan får man jämka och betala in lite skatt "i förväg" efter hand som inkomsterna kommer in, så man inte får en tuff smäll i slutet av året. Men man behöver alltså inte betala in ett enda dugg i förskott!

Eftersom detta var min stora stötesten (vansinnigt att börja med en massa utgifter, och hur ska man kunna veta vad man kommer att tjäna när man är helt nystartad?) och det problemet är löst, kommer jag nu att gå vidare med att prata med banker, kolla försäkringsbolag och skicka in en avgiftsanmälan till skatteverket. Det är lite kill i magen, men det känns också kul och spännande. Framåt sommaren komemr jag att vara igång!
ängsvädd
CITAT (HelenJ @ 02-05-2009, 11:43) *
Jag har nyss kommit hem från mitt möte med Nyföretagarcentrum. Jag har fått svar på många frågor, bland annat denna: måste man alltså sätta sig i skuld innan man ens startat?
Svaret är nej. Man kan redan från början skriva uppskattad nettoinkomst som 0:-. Sedan får man jämka och betala in lite skatt "i förväg" efter hand som inkomsterna kommer in, så man inte får en tuff smäll i slutet av året. Men man behöver alltså inte betala in ett enda dugg i förskott!

Eftersom detta var min stora stötesten (vansinnigt att börja med en massa utgifter, och hur ska man kunna veta vad man kommer att tjäna när man är helt nystartad?) och det problemet är löst, kommer jag nu att gå vidare med att prata med banker, kolla försäkringsbolag och skicka in en avgiftsanmälan till skatteverket. Det är lite kill i magen, men det känns också kul och spännande. Framåt sommaren komemr jag att vara igång!

Vad bra bravo.gif Lycka till - håll oss även i fortsättningen uppdaterade smile.gif
noora
Jag startade företag för 1,5 år sedan, enskild firma registrerad hos bolagsverket. Jag har företagskonto med kort och bankgiro hos SEB, dom har ett billigt paket för enskilda firmor som kostar under tusenlappen per år. Men man måste inte ens ha det, om man inte får in betalningar hela tiden kan man lika gärna ha ett bankkonto utan bankgiro.

Som det redan nämndes ska du se upp med telefonförsäljarna, speciellt de som kränger webbsidor och telefoni (telefoni för att dom anger priser utan moms och man blir väldigt förvirrad när man ska räkna ut om det blir billigare eller ej). Mitt tips är att sätta sitt mobilnummer som företagets officiella nummer hos skatteverket/bolagsverket (vilken det nu var som ville ha ett telefonnummer). Telefonförsäljarna ringer inte alls lika gärna till en mobil som till en fast telefon, och mobilen kan man stänga av eller sätta på ljudlöst om man inte vill bli störd... Jag fick massor med konstiga erbjudanden per telefon, och t.ex. Tele2 var riktigt svåra att bli av med. Efter att jag skaffade en extra mobiltelefon och satte det numret som företagets telefonnummer har vi fått mycket färre samtal (inga alls till mobilen), och de som fortfarande ringer hem till oss kan vi skälla ut för att de ringer till ett privatnummer som är med i NIX-registret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon