Mina favoritblommor är dahlior. Jag köpte frö en gång av vita dahlior o drog upp i uterum o efter ett par veckor var de stora nog att sätta ut i trädgården. De växte fort o började blomma strax efter midsommar o varade ända till frosten kom. Då tog jag frö o drog upp nya plantor nästa vår igen. Några av de frön jag själv tog blev gula istället för vita, men var lika vackra för det. Sedan hittade jag andra sorters dahlior i alla färger - pompom, kaktus m fl med ljusa eller mörka, nästan svarta blad (Diabolo, Bishops Children) o har gjort på samma sätt varje år. Jag har en jättestor rund rabatt framför huset o den fyller jag med dahlior i alla färger. Många stannar till o beundrar den. Tyvärr älskas dahlior även av mördarsniglarna. men innan jag sätter ut plantorna strör jag ut snigelgift så de flesta av dem dör, håller sedan koll på de smpå plantorna, men när de sedan växt upp 40-60 cm är de så frodiga att ev. snigelangrepp inte märks. Sedan blommar de i ett till första frostnatten kommer.
|