Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frösådder :(
          Törnrosa
          Inlägg 18-05-2004, 16:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 3 564

Hej alla!

Varje år har jag försökt mej på att så fröer, perenner då främst som jag i vinters mörker nogsamt valt ut i lockande förföriska frökataloger. Och sen har jag efter konstens alla regler sått i såjord, vattnat och omhuldat och om så krävts stratifierat, och det mesta har grott, varje gång.
          Lika själaglad blir jag varje gång jag hukar mej över krukorna och ser att de små liven har spruckit ur sitt hölje och håller på att räta på sej, ofta med fröet som en hätta på toppen.

Men sen är det nästan alltid nåt som går så fel sad.gif trots att jag fortsättningsvis efter konstens alla regler ställer krukorna ljusare och svalare, dock naturligtvis inte med risk för frost. Jag brukar gödsla lite försiktigt först med blomgödning för att sen kruka om i vanlig blomjord. Av alla mina krukor och perenner är det kanske en handfull som sen klarar sej ända till utplantering sad.gif så tycks det vara också i år...

Trots alla mina ansträngningar ser de inte ut att må bra. Nästan samtliga mina papaver-plantor (den vita checkers) ligger nästan vågräta i krukorna, döda är de inte men rothalsarna ser liksom veka och sköra ut, precis som om de inte förmådda hålla den lilla plantan uppe, samma sak är det med Digitalisen (en aprikosfärgad variant)... Aklejorna (bl.a. Nora Barlow) ser ännu ganska OK ut liksom riddarsporrarna. Som ni ser är det inte några "utmaningar" till frösådder jag gett mej på utan såna som borde vara idiotsäkra... men icke... och inte vet jag vad jag gör för fel....? unsure.gif

Ett är säkert, gödsel har de fått, torkat ut har de inte, ljus får de mer än tillräckligt av... hmmm... nåt annat...? För mycke vatten? kanske... suck...

Vad tror ni?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Törnrosa
          Inlägg 19-05-2004, 11:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 3 564

Jag har använt den magra såjorden... har för mej att man borde ge dem lite extra då om man inte skolar om dem genast. Men jag vet inte om det är rätt. Nu har jag i varje fall bestämt för att nästa år testa med bara ett tunt lager såjord och vanlig mylla under... någon som testat?

Skam den som ger sej tongue.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon