CITAT (officinalis @ 23-04-2009, 13:28)

Nauti:
Ta dig tid att titta under bladen. Tripsen är ljusskygga och sätter sig ofta i böjningen bakom en bladnerv. Ett bra sätt att undersöka blad är att lysa bakom dem medan man tittar. De trivs inte i fuktiga miljöer. Såpvatten kan fungera.
Tänk också på att växterna har egna skydd, antagligen är mångfalden av mikroliv, insekter och klimat inte densamma inomhus, vilket gör att tripsen får ett övertag. Men mina kraftigaste och finaste växter har inte blivit särskilt angripna. En del trips har vingar och kan flyga mellan växter, men jag har ändå haft bra resultat genom att skilja friska och angripna växter ifrån varandra. Håll särskild koll på de växterna som är angripna.
Nästan alla mina växter är angripna och såpsprit fungerar inte särskilt bra. Det gjorde inte rovkvalster heller. Fuktigheten ligger kring 60-70%RH, men de trivs där ändå

Jag verkar helt enkelt inte kunna bli av med dem :/
CITAT
Ett stort problem med Trips är att ett av utvecklingsstadierna sker inne i bladet! Därför måste man behandla i omgångar eller använda ett systemiskt bekämpningsmedel (Provado). Men Trips är välkänt för att vara svåra att bekämpa.
Det visste jag inte. Tror du att det kan vara därför som mina chilis gulnar och tappar blad utan att jag ser några tecken på tripsangrepp på dem?
Redigerat av Nauti: 23-04-2009, 13:09