CITAT (officinalis @ 23-04-2009, 14:08)

Gunnel:
Tack för att du upplyser mig! Nu ar jag lite bättre koll. Men det är inte alltid lätt att veta vart gränserna går heller, det finns såklart gråzoner och det mesta består faktiskt av kemikalier i någon mån, så grönsåpa, chili (som Nauti nämde ovan) borde väl också anses (till viss del) vara kemiska bekämpningsmedel.
Jag har sneglat lite på de biologiska bekämpningsmedlena är är riktigt imponerad, är däremot lite tveksam till att sprida runt de bland växterna inomhus. Men jag reserverar mig för att det kan vara en rädsla grundad i okunskap

Egentligen kanske vi borde prata om Imidakloprid eftersom Provado bara är ett varumärke

Rekommenderas ej att använda på ätliga växter, men om jag har förstått det rätt så bryts det ämnet precis som Nikotin ner ganska snabbt.
Lite mer infomation om just Provado hittade jag
härNauti:
Då kanske Imidakloprid är en idé såvida det inte är ätliga växter. De icke-ätliga kanske kan behandlas så att beståndet åtminstonde kontrolleras lite.
Vassego! Ja det här med bekämpningmedel är en hel vetenskap, därför måste man ha behörighet för en hel del preparat. Kemiska bekämpningsmedel är väldigt farliga även för människan och man måste veta vad man pysslar med när man hanterar dem. Klass 3-medel är relativt ofarliga, därför kan vem som helst använda dem. Såpa ska naturligtvis betraktas som kemisk bekämpning. Provado är självklart ett varumärke men det är ju så preparatet heter ute på marknaden! Finns både som pinnar och som spray (vilket även det är systemiskt).
När det gäller biologisk bekämpning så funkar det som nån skrivit i en tråd, att de går endast på skadedjuren och när det inte finns några skadedjur kvar så försvinner även predatorerna. De överlever inte utan skadedjuren och går inte på nåt annat. Själv använder jag Provado till krukväxter men inte till sånt som ger frukter av nåt slag t ex Chili. Giftet i Provado hamnar ju inte på olämpligt ställe när man använder det till krukväxter och Provado är dessutom väldigt effektivt just mot Trips.