CITAT (Nina K @ 23-04-2009, 20:31)

Att gödningsmedlet är anpassat för kokosodling med vattning 3 ggr per dag behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det passar just chili? Det är ju inte ofta som EN metod fungerar till ALLT.
äntligen någon som förstår! tack
jag har hela tiden skrivit ''chili'' inte trivs eller liknande, men jag tror inte det framgick förens du skrev så.
CITAT (Nauti @ 22-04-2009, 10:31)

Ja, hur skulle man kunna hydroodla i jord? Jorden har ju helt andra egenskaper, inte minst att hålla vatten. Jag odlar ju inte i jord utan i kokos som är mer utav ett hydromedium, så därför tror jag ju inte att problemet är övervattning eftersom det i princip är omöjligt att övervattna i kokos. Jag är väl medveten om skillnaden på rötterna vid odling i ett hydrosystem och vid odling i jord.
Kokosen blir ju inte kompakt och blöt. Överskottsvattnet rinner rakt igenom och kokosen håller sig lucker och luftig. Det är ju en av de största fördelarna med kokos, rötterna trivs då väldigt bra jämfört med odling i jord.
Tre bevattningstillfällen per dag i kokos är ju det rekommenderade och ingenting jag bara fått för mig att göra. Du verkar tro att kokos är som jord, vilket det ju inte alls är. Kokos kan dock behandlas som jord men då är man långt ifrån att utnyttja dess fulla potential, vilket man gör genom att behandla det som ett hydromedium.
Givetvis är ju doseringen på flaskan anpassad till näringsbevattning vid varje bevattningstillfälle och genom att följa doseringen på flaskan och bevattningsrekommendationerna så kommer plantan knappast att få fel mängd näring eller att dränkas. Alla andra växter står dessutom också i kokos som vattnas lika ofta, helt utan problem.
kokos vad jag vet är organisk lika så som jord. lyssna noga nu! du kan övervattna växter i ''kokos'' utan problem. kokos kan du aldrig övervattna då den inte lever. du kan övergödsla växter i kokos.
jag har som sagt också odlat i kokos innan, det funkar inte för alla växter och den blir för kompakt och för blöt för en del växter. så som du sköter din kära kokos hade dödat MÅNGA växter.
växter kan få fel näring och fel bevattning i kokos.
vad har du för temp där dom står?