Jag har provat alla 3 mattorna och rent tryckmässigt är shakti och rysk samma matta (samma piggar men olika underlag). Shakti har en mjuk tvättbar kudde under piggarna medan rysk är uppblåsbar i genomskinlig plast med tillhörande huvudkudde (känns inte lika robust som shakti).
Fler piggar gör att trycket utjämnas bättre och är behaglig att ligga på. En bra nybörjatmatta alltså.
Den svenska är som en stor pärlplatta i plast vilken blev den som jag valde till slut på grund av att jag fick känslan att den arbetade mer på djupet (som akupressur).
Den har färre piggar och kan göra rätt ont att ligga på, så en eller två t-shirt rekommenderas för nybörjaren.
Sammanfattningsvis så är shakti den jag skulle rekommendera (färg spelar ingen roll), men behöver man det där lilla extra och vill kunna gå djupare då skulle jag rekommendera svensk.
I höstas när jag åkte på ett rejält ryggskott efter att ha varit ute och beskärt träd i kylan lyckades mattan faktiskt hjälpa att avhjälpa besvären över en helg.
Alla mattorna har gått ned i pris sedan förra året så jag kanske också köper mig en shakti framöver.
Redigerat av Jordgubbe: 24-04-2009, 08:43
|