csilla75
24-04-2009, 07:58
hej
funderar på att köpa en spikmatta, kan dock inte bestämma mig vilken som är bäst/effektivast? det finns ju tre olika, svensk, rysk och shaktimattan. nån som har testat? kom gärna med tips.
/Csilla
Irene_L
24-04-2009, 08:34
Jag har ingen erfarenhet av spikmattor men det kom upp en massa om dom i min tråd på Allt om trädgårds forum:
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...fset=0&view=
ingrids
24-04-2009, 08:38
Jag, min syster, flera av mina vänner och minst en granne är nöjda med Shaktimattan. Skillnaden mellan den och den ryska tror jag inte är så jättestor, den som kallas den svenska har jag provat och rekommenderar inte eftesom den inte är formbar (kommer inte åt nacken).
Jordgubbe
24-04-2009, 08:38
Jag har provat alla 3 mattorna och rent tryckmässigt är shakti och rysk samma matta (samma piggar men olika underlag). Shakti har en mjuk tvättbar kudde under piggarna medan rysk är uppblåsbar i genomskinlig plast med tillhörande huvudkudde (känns inte lika robust som shakti).
Fler piggar gör att trycket utjämnas bättre och är behaglig att ligga på. En bra nybörjatmatta alltså.
Den svenska är som en stor pärlplatta i plast vilken blev den som jag valde till slut på grund av att jag fick känslan att den arbetade mer på djupet (som akupressur).
Den har färre piggar och kan göra rätt ont att ligga på, så en eller två t-shirt rekommenderas för nybörjaren.
Sammanfattningsvis så är shakti den jag skulle rekommendera (färg spelar ingen roll), men behöver man det där lilla extra och vill kunna gå djupare då skulle jag rekommendera svensk.
I höstas när jag åkte på ett rejält ryggskott efter att ha varit ute och beskärt träd i kylan lyckades mattan faktiskt hjälpa att avhjälpa besvären över en helg.
Alla mattorna har gått ned i pris sedan förra året så jag kanske också köper mig en shakti framöver.
http://www.mabra.nu/se/art/spikmatta-shakti-gron.phpsäljer dom ganska så billigt. Jag har hört att Shakti ska vara bäst.
Funderar

allvarligt på att köpa en. På gubbens jobb var det en tjej som fyllde 40 idag o hon fick bl.a. en spikmatta av sina arbetskamrater. Uppskattat eller inte...det förtäljer inte historien.
Är det fler som har erfarenhet av spikmatta. Snälla ni, skriv o berätta mer i så fall. Lite nyfiken blir man ju på nya grejer som ev. kan hjälpa mot krämpor av olika slag. Tack för era tidigare inlägg här R+J+i+I+c.
Önskar er alla en solig o varm helg.
Det blev 3 inlägg när jag skulle göra ett.........för sent på kvällen.......ska lägga mig nu tror jag så det inte blir fler fel.
Christoffer
25-04-2009, 20:16
Var kan man köpa den svenska spikmattan, och hur ser den ut?
Skiljer den sig prismässigt från Shakti?
Jordgubbe
25-04-2009, 20:35
På
http://www.spikmattan.com (officiella hemsidan) hittar du mer information och återförsäljare av den svenska spikmattan.
Rent prismässigt skiljer det inte så mycket emellan den och shakti. Har ingen exakt koll på priset, men spikmattorna är billigare nu än de var för 1 år sen.
smörblomma
03-05-2009, 19:02
Shaktimatta har jag och är mycket nöjd med.
CITAT (smörblomma @ 03-05-2009, 20:02)

Shaktimatta har jag och är mycket nöjd med.
Den har jag med den gröna, och är väldigt nöjd.
Jag köpte Shaktimattan i går när vi var i Stockholm hos äldsta grabben. Life har nog ett pris i hela landet tror jag, 680:-.
Det gjorde skitont första minutrarna sen var det lugnt. Vi lämnade kvar den hos grabben så vi får testa den lite mer ordentligt när vi får hem den igen.
CITAT (zissi @ 03-05-2009, 21:29)

Jag köpte Shaktimattan i går när vi var i Stockholm hos äldsta grabben. Life har nog ett pris i hela landet tror jag, 680:-.
Det gjorde skitont första minutrarna sen var det lugnt. Vi lämnade kvar den hos grabben så vi får testa den lite mer ordentligt när vi får hem den igen.
Börja med ca10-15 min första gångerna om du tycker det gör ont.
CITAT (Vippan @ 03-05-2009, 21:45)

Börja med ca10-15 min första gångerna om du tycker det gör ont.
Tack Vippan. Jag låg nog ca 10 minuter på den. Det var bara de första 2 min. som gjorde ont sen kunde jag ligga hur länge som helst tror jag. Kändes varmt o lugnt på något sätt. Blev trött men det kanske mest berodde på att vi gått o strosat på Söder i några timmar innan jag la mig på mattan.
Finns det någon här som tror sig ha blivit hjälpta av den (sömn, smärta, depression el. vad nu mattan allt kan lindra)?
Annkina
05-05-2009, 09:26
Jag har den ryska, och ligger på den en stund varje förmiddag och en stund på kvällen innan jag somnar.
På förmiddagen tar det bort lite av mitt ständiga ryggont och gör att jag kommer igång.
På kvällen gör det mig avslappnad och jag tycker att jag somnar lättare.
(Att sen ha sambo el dylikt med kalla händer att smeka lätt på ryggen efteråt gör att man tror man kommit till himlen)
Whiskuchi
07-05-2009, 09:45
Jag har Shaktimattan och älskar den, det är så skönt att ligga och bli dåsig på den om kvällarna (och jag sover mycket bättre efteråt, något som behövs som höggravid med svårt störd sömn)
anne-li i olofstorp
07-05-2009, 21:18
CITAT (Vippan @ 03-05-2009, 20:04)

Den har jag med den gröna, och är väldigt nöjd.
Har nu somnat två kvällar i rad! Pigg- ad av alla märken på ryggen. Nu skall jag sova på riktigt!....
Jordgubbe
31-05-2009, 08:54
Nu har även jag införskaffat en shaktimatta. Lite billigare pris än i butik (runt 680 kr) men med frakt blev det nästan samma (640 kr) där jag handlade nu fast det var smidigt att kunna göra allt över nätet. Det gäller att passa på när de har kampanj. Förra julen kostade shaktimattan under 500 kr där jag köpt både den och den svenska spikmattan från.
Har inte hunnit prova den så mycket, men vet att den är lättare att anpassa sig till än svenska spikmattan (provat tidigare). Funderar på att ligga på den i dagarna mellan träningspassen antingen på morgon eller kväll vilket som nu passar bäst.
Återkommer gärna med mina erfarenheter om det finns fler nyfikna. Det skrivs (och forskas) mer och mer om spikmattor nu sedan det blev hett stoff i tidningarna.
Jag skrev efter en shaktimatta för nån vecka sen, från Vattumannen i Göteborg. De hade ett erbjudande med 15% rabatt så den kostade bara 578 kr. Har legat på den 5 ggr, 10 min åt gången. Man kan få märkliga sensationer men huvudsakligen välbefinnande. Första gången gjorde det ont att lägga sig på den men sen har jag inte tyckt det. Att ha lugn skön musik på under tiden rekommenderas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.