En trädgård är ett oändligt projekt. Min är visserligen bara 370 kvm (inkl den bit som huset upptar) men det finns så mycket som jag vill göra att det räcker i många år till. Och de första sakerna jag gjorde, när vi var nyinflyttade 1999, de vill jag redan göra om.
Stil? Jag tycker inte att jag följer någon särskild stil men kanske börjar jag på sätt och vis hitta min egen nu efter fem år.
Entrésidan är väl den som är mest "färdig" och helgjuten - mest för att den är så liten, så när jag gjorde en större stenläggning där för tre år sen angav det liksom tonen för alltihop. En granne sade att den ser lite japansk ut och även om jag inte tror att en kännare av japanska trädgårdar skulle hålla med honom förstår jag vad han menar - den är relativt stram med mycket sten, grus och vintergrönt.
Baksidan är 9 m bred och 22 m lång och jag har i grova drag börjat från huset och arbetat mig neråt. Jag är inte halvfärdig ens.
Stilen, om man kan kalla det så, präglas av de saker jag gillar mest:
Träd, både frukt- och prydnads-, de senare gärna lite ovanliga. Små ännu, förstås, utom den gamla välväxta björken längst ner mot staketet.
Buskar, i samplanteringar, inga solitärer mitt i gräsmattan.
Sten, både huggen och lagd och sån som jag har grävt upp och använder som prydnad och kontrast i och vid planteringar.
Perenner, vackert blommande (pioner, riddarsporre m m) och/eller med snyggt bladverk (hosta, rodgersia, silverax 'brunett').
Det verkar som att det gärna blir lite stramt på nåt sätt med saker som jag gör. Ganska bestämda former på planteringar etc, gärna kantat med sten av en eller annan form. Men lite kaos är det också, det är så många växter jag vill ha in på den lilla ytan. Och ogräset hinner jag inte hålla efter så mycket. Fast mina äldre planteringar har blivit så täta så där behöver det inte rensas så mycket längre.
Saker som jag (nästan) inte har:
Krukor (inte min grej, de blir så fula om jag inte hinner sköta dem på ett tag

)
Andra människotillverkade prydnadsföremål (man är väl karl

)
Ettåriga växter (får inte plats, kan aldrig motstå att sätta perenner överallt där det går).