CITAT (Nina K @ 23-04-2009, 21:31)

Jag kanske har missat det, men har du använt samma typ av gödning till de som är planterade i jord och de som är odlade i kokos? Kanske ska du försöka hitta minsta gemensamma nämnare hos jord/kokosodlingarna... Du vattnar dem olika, de står på olika ställen, osv...men har de något gemensamt (mer än att det kan vara skadeinsekter)? Att gödningsmedlet är anpassat för kokosodling med vattning 3 ggr per dag behöver väl inte nödvändigtvis innebära att det passar just chili? Det är ju inte ofta som EN metod fungerar till ALLT. Jag ber om ursäkt om jag är ute och cyklar här, jag har inte någon erfarenhet av kokosodling...men det var bara en tanke.
Det är väldigt konstigt att du får exakt samma problem hos växter som odlas i så olika system och på olika platser. Jag förstår att det är frustrerande! Har du provat att helt enkelt dränka dem i Pyrex och se vad som händer? Tyckte också att jag såg lite tripsangrepp på en av dina bilder. C0hilin ska ju ätas, men som jag förstått det är Pyrex inte särskilt långlivad (kan inte ens sparas utblandad i vatten med bibehållen effekt) och kan användas även på ätliga växter om man sedan väntar några veckor. Man skulle alltså inte använda det på basilikan som man plockar lite nu och då, men för chili som bär frukt först till hösten har det ju ingen betydelse. Det skulle ju vara ett enkelt test för att utesluta skadeinsekter.
Om jag var du skulle jag göra ett litet naturexperiment och ta en av dina "kokosplantor" och plantera den i en jord som du aldrig använt förut och sedan inte gödsla alls de första veckorna eftersom jorden i början innehåller tillräckligt med näring. Placera den också under en annan typ av lysrör eller allra helst en lågenergilampa som garanterat är "kallvit". Om plantan fortfarande tappar blad efter några veckor....ja då är det sannolikt bara dålig karma....eller elaka kryp

Själv lyckas jag inte få aklejor att bli mer än 0.5 cm höga innan de dör...medan allt annat jag någonsin sått fungerat bra

"Life´s a bitch" ibland...men det brukar lösa sig.
Jag hoppas verkligen att du hittar någon lösning på problemet. Det är så tråkigt när småttingarna som man pysslat om inte mår bra!
Nej, till kokosen kör jag kokosspecifik näring. Till de i jord kör jag flytande blåkorn.
Jag misstänker också ganska starkt att det är skadeinsekter. Jag har både spinn och trips, jag tror att tripsen är boven i dramat. För ett tag sedan skrev jag om att jag hade hittat vita grejor under bladen. Nu har de helt plötsligt förvandlats till småtrips

Så jag börjar misstänka att det är de som är problemet, även om jag inte ser några direkta skador på alla blad som faller av.
Jag har fått en del tips angående EC-värden som passar chili och sådant via ett utländskt chiliforum. Du behöver inte be om ursäkt, det stämmer givetvis att olika växter har olika krav oavsett vilket medium man odlar i. Näringslösningens innehåll kan och borde kanske anpassas men bevattningstillfällena kvittar nog egentligen, det är ju bara för att det alltid skall finnas näring tillgängligt för växten när den behöver det. Att jag sedan odlar andra växter vars återrinning jag också tar tillvara på kan ju också vara en bidragande faktor till problemet.
Jag skall nu sätta in blomman för dagen i tältet där jag skall använda ett medel mot trips. Den växten får de mer än gärna äta hur mycket de vill av. Förhoppningsvis kommer det att fungera och så slipper mina stackars chilisar tappa fler blad

De har i alla fall fortfarande kraftig tillväxt och är full i frukten som växer på väldigt snabbt de också. Så den dör i alla fall inte.
Tack för hjälpen

CITAT
kokos vad jag vet är organisk lika så som jord. lyssna noga nu! du kan övervattna växter i ''kokos'' utan problem. kokos kan du aldrig övervattna då den inte lever. du kan övergödsla växter i kokos.
jag har som sagt också odlat i kokos innan, det funkar inte för alla växter och den blir för kompakt och för blöt för en del växter. så som du sköter din kära kokos hade dödat MÅNGA växter.
växter kan få fel näring och fel bevattning i kokos.
vad har du för temp där dom står?
På det andra forumet rekommenderade de mig att kolla rötterna för att se om det inte var så att kokosen var för blöt och att rötterna skulle tagit skada. Det gjorde jag och de såg vita och friska ut, så jag tror fortfarande inte att bevattningen är problemet.
Näringen kan ju såklart vara fel, men det är inte mycket jag kan göra åt den saken just nu

Temperaturen är 27°C +-2 grader ungefär. På nattetid sjunker den ner till kring rumstemperatur. Det borde väl passa chili ganska bra i alla fall?