Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Upptäckte en vild hundtandslilja idag.
          Ginger2
          Inlägg 24-04-2009, 17:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 6 265

Jag var ute vid sommarstället idag och gick omkring på tomten för att se vilka skador som vintern lämnat efter sig, när jag plötsligt upptäckte något lilafärgat i en hage bakom huset. Jag gick närmare och såg en udda växt i det torra fjolårsgräset, något påminnande om en cyklamen men med marmorerade blad. Jag behövde inte fundera länge innan jag kunde identifiera blomman som en hundtandslilja. Den måste vara frösådd på egen hand för jag har inte satt någon blomma där. Möjligen kan den ha följt med någon bärbuske. Hur som helst var det en trevlig överraskning. Tyvärr glömde vi att sätta krokuslökar ifjol. Det är alltid en fröjd att se de första krokusarna sprida sina ljuspunkter av blått och gult och vitt när snön börjar försvinna.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ginger2
          Inlägg 26-04-2009, 18:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 6 265

Nu blev jag osäker igen. Blomman jag hittade står i växtzon 5 och har bara en stjälk och en blomma. Kanske det är en hundtandslilja ändå - eller cyklamen. Jag ska fira Valborg ute på sommarstället så jag får kolla igen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon