Skrev tidigare om lite Feng Shui.
När jag flyttade in ho min sambo, hade hans mamma skött hus och trädgård i 17 år.
Hela huset var påbörjad renovering, och i rabatterna hade det slängts ner sånt som hade spridit sig och blivit över i "svärmors" rabatter.
Ölandstok varvat med kryptuja och blåklockor!
Allt var så igenvuxet att det var omöjligt att få upp mer än två mm på kvickroten.
Nu har jag lyckats färdigställa de flesta renoveringarna på insidan under vintrarna, endast köket återstår. Men där krävs hjälp från min sambo, eftersom allt ska ut och nytt byggas upp. Under tre år har jag nu hört att det tar vi till påsk
Däremot trädgården har jag fritt spelrum till. Har tagit ner alla träd som fått kräfta pga plantering direkt i sur lerjord, tömt alla rabatter på "skräp" och sparat gamla dubbla pingstliljor, någon tulpan med randiga blad som blommar samtidigt som krokusen och lite annat smått och gott.
När jag tidigare nämnde Feng Shui, upptäckte jag att det mesta faktiskt fanns med i trädgården, men inte därinne.
Annars är trädgården i toppskick under sommaren och dammsugaren har glömt hur man arbetar på insidan, om det inte är väldigt dåligt väder utomhus förstås.
MariaS