Jag tror att man ska se på det så här, för det första:alla material kan kännas fel om det utnyttjas fel eller användspå fel plats (enligt betraktaren...).
Nummer två: jag tror att jakten på det ultimata underhållsfria är något vi ofta kan reagerar på, speciellt i en trädgård, den ska ju leva och liv är förändring. Vem vill ha en konstant stillbild av en trädgård som aldrig förändras? Väldigt få, iallafall på ett trädgårdsforum. Därför blir det lätt att vissa saker uppfattas fula eller fel.
För det tredje kan man bli trätt på saker som användsför flitigt. Idag = konstruktioner av tryckimpregnerat virke, tumlade "bya" stenar, på 70-talet sjöstensplattor och slipers. (Jag kommer själv ihåg att jag tyckte de tumlade betongstenarna ofta kallade "byasten" var jättefina när de kom på 90-talet. Men nu används de överallt tex parkeringplatser på LIDL och då blir det för mycket. Jag tyckte förr illa om sjöstensplattor för de fanns över allt, nu börjar de bli lite mer ovanliga lite pittoreska och jag har själv återanvänt gamla sjöstensplattor bakom ett av våra uthus. jättefint... )
Visst är vi konstiga, vi vill vara lagom unika men inte lika...

mvh plexi