CITAT (DavidV @ 28-04-2009, 09:12)

Tack för alla svaren!!
Vi har planterat om kaffeträdet till en större kruka nu. Det blev riktit lyckat resultat. Den hade växt ihop rötterna riktigt rejält så jag använde ganska mycket kraft åt att separera dem i 3 grupper. Jag separerade dem dock inte helt utan bara så att det blev tillräckligt med luft mellan kvistarna. De lutar utåt för tillfället men jag antar att de växer lite uppåt iallafall med tiden.
Jag tänkte vänta någon vecka ännu innan jag klipper ner dem så de hinner etablera sig riktit bra i den nya jorden. Bifogar en bild på resultatet.
Kaffeträdet efter.. // David
Jag skulle nog satsat på att sätta de mindre grupperna i var sin kruka. De största exemplaren kommer att ta över som den i mitten på bilden ser ut att ha gjort, och bli lite större och mer förgrenad än grannarna. Problemet när de står för tätt i samma kruka är att alla plantorna försöker få mer ljus än de andra och växer mycket på höjden väldigt lite på brädden, och då blir det lätt höga, kala och smala stammar. Resultatet blir ofta en lite grövre och större, och ett gäng smala taniga saker. Om de är bara runt tre stycken i en kruka och nerklippta på olika höjder så kommer de att finna sin nisch i krukan och täcka upp för varandras kala stammar. Dessutom behöver de plats för rotsystemen, de konkurerar ju med alla andra plantor i krukan om näring och vatten.