Här en bild jag tog nyligen, jag har klippt bort massor av svart/röda grenar, allt jag sett ända ner. Svampen stryper vattentillförseln så sakteliga så förr eller senare torkar grenen in. Jag har noterat att grannarna har även dom mycket, så jag tror att det har med vädret att göra sista åren, blöta vintrar. I vinter har vi haft en massa snö men periodvis var den blöt i tjocka lager runt rosorna, min egen teori ? Har aldrig gödslat så mycket och bara med kogödsel på våren och har en sandig jord, så det där med för mycket kväve stämmer inte här.
Här kan du läsa en del från Svenska Rosensällskapets hemsida
BarkfläcksjukaI LÅG står alldeles för lite ! Om man får tillbaka det på nya rosor man planterar på samma ställe vet jag inte, det är första ggn jag fått lite överallt här. Jag har klippt mina rosor ganska lite sista åren och varit glad att jag sluppit men det har säkert också spridit svampen, att många rosor börjar bli stora nu. Så jag ska klippa mina rosor lite mera nu varje år. Dock ska sägas att Rugosa, Pimpineller, Kanadarosorna, Alba ja dom tuffare rosorna har klarat sig bäst, en del inget alls på dessa.
Redigerat av Kajsa: 28-04-2009, 16:48