Tänk på att ragazza tog frön som legat fuktigt utomhus under hela vintern. De har alltså fått en rejält lång kallperiod och det kan mycket väl vara just det som gör susen. Du kanske plockade dina frön i höstas, som man ju oftast gör?
Detsamma gäller ju julrosen, de självsådda har hamnat alldeles färska i jorden (gruset) redan i början av sommaren och fått först en lång varm period och sedan en lång kall utan att någon har behövt bekymra sig. Köpta fröer är inte alls lika lättgrodda eftersom de oftast fått torka efter skörden och då blir svårväckta. Förra året köpte jag julrosfrön från GardensNorth i april, rean ni vet.... De kom "fuktförpackade" i vermiculit och jag sådde och ställde ut dem. April är fortfarande ganska kallt här. Och det är enda gången som jag lyckats med sådd av julrosor, jag tror alla frön grodde!
Jag har en hel del perenner som jag aldrig sår utan bara plockar upp lite självsådder av varje år för att dela med mig av, byta eller sälja. Som trolldruva, cephalaria echinops mfl.
Visst är det lycka : )
Redigerat av Eva 33c: 28-04-2009, 23:46
|