Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mossa, Mossa i gräsmattan ska bort!
          Jan Olov
          Inlägg 21-04-2009, 14:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 22 549

Åkte till Lantmännen idag för att köpa järnsulfat/järnvitriol. Har hört att detta medel ska vara effektivt mot mossa. Butiken i Gävle har inte produkten. Kan någon tala om för mig var man köpa produkten? Namnet Lactamin förekommer visst också. Vore tacksam om någon ute i landet har något att informera mig om pro-blemet.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Olov
          Inlägg 21-04-2009, 19:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 22 549

Jo, Granngården har ett medel som de säljer under namnet Grönt Gräs. Medlet sägs innehålla gödsel förutom järnsulfat. Priset är därefter och man undrar om det är pro-ducenterna av "butiksgödsel" som har satt stopp för försäljningen av järnsulfat. Den har ett mycket lägre pris. Av kommentarer på nätet tycker jag mig ana något skumt. Vissa tycks få köpa järnsulfat-bönderna har säkert ingen svårighet med det eftersom järnsulfat tycks vara en produkt för grisar. Är det så, är detta ett fall för ansvariga att beakta. Är inte detta oetisk marknadsföring?? Finns produkten i handeln ska den vara åtkomlig för alla! Ser gärna fram emot kommentarer kring det här.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 21-04-2009, 20:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Jan Olov @ 21-04-2009, 20:11) *
          Jo, Granngården har ett medel som de säljer under namnet Grönt Gräs. Medlet sägs innehålla gödsel förutom järnsulfat. Priset är därefter och man undrar om det är pro-ducenterna av "butiksgödsel" som har satt stopp för försäljningen av järnsulfat. Den har ett mycket lägre pris. Av kommentarer på nätet tycker jag mig ana något skumt. Vissa tycks få köpa järnsulfat-bönderna har säkert ingen svårighet med det eftersom järnsulfat tycks vara en produkt för grisar. Är det så, är detta ett fall för ansvariga att beakta. Är inte detta oetisk marknadsföring?? Finns produkten i handeln ska den vara åtkomlig för alla! Ser gärna fram emot kommentarer kring det här.

Prova att gödsla med Algomin för gräsmatta. Mossa tyder på näringsbrist/lågt pH och Algomin brukar funka bra om det inte är allt för mycket mossa. Lågt pH ger dåligt näringsupptag för gräset, men då trivs mossan och eftersom Algomin både kalkar och gödslar åtgärdar man båda problemen samtidigt.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-04-2009, 21:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (GunnellF @ 21-04-2009, 21:26) *
          Prova att gödsla med Algomin för gräsmatta. Mossa tyder på näringsbrist/lågt pH och Algomin brukar funka bra om det inte är allt för mycket mossa. Lågt pH ger dåligt näringsupptag för gräset, men då trivs mossan och eftersom Algomin både kalkar och gödslar åtgärdar man båda problemen samtidigt.

På kalkrika kinnekulle (pH8-9) växer det massor med mossa!

Däremot kommer mossan om gräset lider av näringsbrist. Får bara gräset näring och gräsrötterna få luft, kan inte mossan få fäste. Vertikalskärning eller att picka gräsmattan + gödning är bästa botemedlet!

Citera
          bizzybee
          Inlägg 29-04-2009, 21:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 22 802

CITAT (MariaS @ 21-04-2009, 22:28) *
          På kalkrika kinnekulle (pH8-9) växer det massor med mossa!

Däremot kommer mossan om gräset lider av näringsbrist. Får bara gräset näring och gräsrötterna få luft, kan inte mossan få fäste. Vertikalskärning eller att picka gräsmattan + gödning är bästa botemedlet!

Och då funderar jag som är grön på detta område följande:
          - vad gör man när man vertikalskär en gräsmatta?
          - vad gör man när man pickar en gräsmatta?
          - Och hur?
          Har nämligen en längtan efter en fin gräsmatta men i dagsläget är det 80% mossa och 20% gräs :-(

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 23:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon