Är positiv till nya idéer och tycker helt klart att man kan införa detta på prov om man hittar någon sorts balans i antal gentemot hyresrätter och bostadsrätter. Angående problemen kan man då titta på hur man löst(?) dem i andra länder som haft detta system i decennier.
Problemet blir väl om det blir en väldigt utbredd form av boende. Jag och min sambo hyr lägenhet i en förort till London - så gott som varenda lägenhet är ägd på detta sätt. (Hyresrätter har vi hittills inte hört talas om i alla fall.) Många ägs av utländska aktörer som sitter i ett annat land och bara håvar in pengar och sätter priset skyhögt. Efterfrågan gör det möjligt att hyra ut en lägenhet på 35 kvadrat för 12.000 i månaden (kom ihåg - i en förort på "pendeltågsavstånd"). Med höga andrahandspriser, många bostadsrätter, ägarlägenheter och få hyresrätter får man obönhörligen också en segregering.
Jag gillar bostadsrättsformen, den är oerhört smart och genomtänkt. Men det är också bra med variation och friare former av ägande - något som vi lite grann skyr i detta land.
|