CITAT (Bassam @ 29-04-2009, 23:34)

Tack för fågan
MARIA5
Jag skrev att marken är dålig behöver bytta och och man ska använda PROVADO mot ohyra plus ta bort skadad delar.
Obs: du förstår inte att när man borta skadad delar beskydda blomma från smittat, du ska gå och läsa mera om växtert.
annars du kan inte anföll vem som är högre än dig.
H:Bassam
skär du i den så kan dom öppna sår ytorna bli en bra grogrund för svamp och förruttnelse.
och ska man byta jord så ska det va en näringsfattigt jord som är rejält uppblandat med grov sand eller grus eller leca.
CITAT (marchosias @ 28-04-2009, 15:18)

Tror min slivestrii fått svamp.

Det är små vita klumpar som sitter under vissa delar (Vet inte vad de heter, de som sticker ut? Stora sticklingar?) Och så tror jag att en "stickling" håller på att ruttna, eller ja den håller på och ruttnar. Kan man rädda kaktusen genom att ta bort den ruttnande delen, eller är det bara ge upp på en gång?
[
jag tycker inte den ser så himla dålig ut, ev att det är löss eller nåt annat du fått (jag kan inte säga säkert vad det vita är).
men den toppen som ser lite ''konstig ut'' är inget att oroa sig för tycker jag (kan ha fel dock). bara vattna mindre (torka ut!) och byt jord så brukar det fixa av sig själv. ibland får jag små ''förruttnelse'' på mina opuntior och det brukar alltid torka in av sig själv och sedan kommer nya skott. och jag har aldrig klippt i den.