CITAT (Solstorm @ 01-05-2009, 09:28)

Vi hade ju allmännyttan, den är väl på väg bort. Tror att väldigt mycket av allmännyttans lägenheter såldes ut som bostadsrätter. Visst är det alldeles galet. Och i detta fallet så är väl de olika politiska partierna precis lika goda kålsupare, med andra ord så är det precis som vanligt.
allmännyttan säljs ut för att regeringen säjer att så ska det vara, folk känner sig tvingade att köpa (de som kan och får lån) för de vill inte hyra av sina grannar, vilket säger sig självt då det oftast slutar med tjafs, de som köper vill ju att så många som möjligt ska köpa då det sänker lånen. det bildas en styrelse (ofta av folk som har sina kommunala kontrakt men ej bor i sin lägenhet) och de vill köpa för att så fort som möjligt sälja och tjäna pengar. jäkla trams, en liten 3:a i sthlms innerstad som kostat 5000kr/mån att hyra ska helt plötsligt kosta 11 000 kr/mån (med lån) och så "äger" man något som ska betinga ett värde till 1,5-2,0 miljoner kronor. till vilken nytta?
förra resan med en borgerlig regering såldes en herrejösses massa % av allmännyttan ut, nu ska resten bort. puckon!
och visst är det precis som vanligt, tröttsamt för vanligt folk bara.

CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2009, 11:30)

Men det är väl tur att dom finns! Annars fanns det ju ännu färre lägenheter att hyra. Du verkar sväva rätt högt uppe i det blå och önskar världen vore perfekt......... men det är den ju faktiskt inte.
Dom allra flesta av mina vänner och bekanta bor i hyrelslägenhet och dom flesta i Stockholmstrakten och tror inte någon bor hos privatvärd utan där är det allt den s.k. allmännyttan som skor sig på att folk måste bo.
Anki
jag svävar ingenstans - jag skriver bara hur jag tycker att det ska vara, jag är jävligt medveten om hur det är.
det finns fler privata värdar i sthlmsområdet nu efter förra utförsäljningen av allmännyttan, jag har dubbelt boende, hos en kommunal värd och hos en privatvärd, min privatvärd köpte av kommunen, det märks att någon vill tjäna pengar på de lägenheterna i dag.
allmännyttan skor sig inte - det får de inte, de ska inte gå med vinst.