Oj vad detta var känsligt!
Det stora problemet som jag ser det är att vi får allt fler äldre förstabarns föräldrar, det är många som väntar med barnen pga utbildning och sedan karriär. Det skapar ett glapp på 10-15 år innan många ens börjar fundera på att skaffa barn.
Att skaffa sitt första barn när man är 35-40, framförallt över 40, tycker jag är ganska sent, precis som många påpekat ökar riskerna vid förlossningen och för andra sjukdomar. Fast det kan ju vara så att man fått vänta så länge eftersom man har haft svårt att bli gravid, och har kämpat i många år. Kanske gått på fertilitetsutredningar osv. Men det är allt i senaste laget tycker jag.
Skaffar man däremot barn när man är ännu äldre då tycker jag inte att det är rätt mot barnen, det är ju ett faktum att man då kommer att mista sina föräldrar redan som ung vuxen, med allt vad det innebär.
Det är knappast positivt för en tonåring att ha föräldrar med ålderskrämpor som åker in och ut ut på sjukhus...Vilka minnen av föräldrarna blir det, och vilka tonåringar/unga vuxna utvecklas positivt av det?
Om man skulle ha äldre syskon när har gamla föräldrar spelar egentligen ingen roll, de är ju ändå bara syskon och ska inte ta över föräldrarollen.
Tonårsgraviditeterna är ju inte heller något som är problemfritt...
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|