CITAT (kicki.p @ 26-04-2009, 21:12)

Den största skillnaden är att om man driver EF, så betalas preliminärskatt, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter i förskott från första dagen på förmodade kommande inkomster räknat på hela inkomståret, oberoende av när inkomsterna trillar in.
Jag har nyss kommit hem från mitt möte med Nyföretagarcentrum. Jag har fått svar på många frågor, bland annat denna: måste man alltså sätta sig i skuld innan man ens startat?
Svaret är nej. Man kan redan från början skriva uppskattad nettoinkomst som 0:-. Sedan får man jämka och betala in lite skatt "i förväg" efter hand som inkomsterna kommer in, så man inte får en tuff smäll i slutet av året. Men man behöver alltså
inte betala in ett enda dugg i förskott!
Eftersom detta var min stora stötesten (vansinnigt att börja med en massa utgifter, och hur ska man kunna veta vad man kommer att tjäna när man är helt nystartad?) och det problemet är löst, kommer jag nu att gå vidare med att prata med banker, kolla försäkringsbolag och skicka in en avgiftsanmälan till skatteverket. Det är lite kill i magen, men det känns också kul och spännande. Framåt sommaren komemr jag att vara igång!