Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad tror ni, zonknäckarvänner?
          Tosan
          Inlägg 02-05-2009, 22:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Har suttit och funderat en massa här i vår och började fundera på om det skulle kunna göra nån nytta att "plantera" en plastslang/rör tillsammans med kinkiga växter som man kan vattna i på våren. Dels så får växten vatten och dessutom borde tjälen släppa aningen fortare.
          Men... Då slår ju tanken mig åxå att man faktiskt brukar dräpa ut myrstackar med järnrör fyllt med vatten på vintern. Frågan är ju vilken effekt man får med plaströr. Och man kan ju plugga det så det inte står vatten i det på vintern naturligtvis.
          Vad tror ni andra?

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emmalofo
          Inlägg 03-05-2009, 07:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 267
          Medlem nr: 19 330

Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar, men om du grävde ner ett dräneringsrör i rabatten kunde du ju vattna på våren men det skulle aldrig bli stående vatten i det på vintern.

Jag är själv uppvuxen i Luleå (zon 6), och på våren när vårsolen började skina brukade min pappa vattna med ljummet vatten (han stack ner vattenslangen, utdragen från badrummet, under vintertäckningen av granris) för att tjälen skulle gå ur fortare. På det sättet lyckades han odla många växter som egentligen aldrig skulle gått i zon 6.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-12-2025, 13:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon