Jag har två synpunkter på detta:
Om plantagen med "vinterliguster" menar den sort som inte fäller så mycket av löven förrän knopparna är på väg att spricka ut på våren (Ligustrum ovalifolium) så är den inte speciellt härdig, zon II brukar anges. "Stockholms-området är ju rätt stort och odlingszonen kan variera mellan 1 (med tvekan) och 4. Kolla noga zonen innan du bestämmer dig, häck är en hyfsat stor investering både i pengar, arbete och tid. Då är det bättre att ta till en eller två zoner extra för säkerhets skull.
Det andra är att visst växer liguster en halvmeter per år, men för att få en tät häck så måste du beskära den, och så att bara 20 cm av tillväxten är kvar. Det svider i hjärtat, tro mig, jag vet! Speciellt när man skulle vilja ha insynsskyddet på plats NU!
Har du kollat avenbok? En av de snyggaste till höga häckar tycker jag. Den kan man sätta i förband (zickzack) för att få den tätare. Sen är jag en stor beundrare av idegran också, men den går inte att få upp jättefort tror jag, om man vill ha den tät alltså.
Det finns ju "färdig häck" att köpa av de vanligaste sorterna, men då kostar det. Om du har plats för friväxande häck så har du ju lite mer att välja på. Snabbaste insynsskyddet är och förblir plank...
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|