Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vardagsmat till kinkig tonåring, Behöver tips för att variera vår vardagskost!
          Meriona
          Inlägg 07-03-2009, 23:05
          Länk hit: #1

Gäster

Sonen snart 15 äter dåligt eller inte alls i skolan, vilket innebär att en stor tyngd vilar på mig att se till att han får i sig tillräckligt med naring för att växa. Men det känns som om vi kör runt på samma meny hela tiden pga att han är lite kinkig. Det blir fiskpinnar, fiskbullar, plättar, köttfärssås, lasagne, fiskgratäng, pannbiff, lövbiff, f-file, kyckling o currysås, korv i olika utföranden, oftast stekta. Jag skulle bli jätteglad om ni kom med lite tips om "hipp" mat som ungdomar gillar. Kina/thai går bort, det är rå-läbbigt visst. rolleyes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Motti
          Inlägg 26-03-2009, 17:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Något som mina barn älskade när de bodde hemma är Pannkaksrulle med köttfärsås,man gör en ugnspannkaka breder ut köttfärsås och rullar i hop som en rulltårta sen grattinerar man den i ugnen med riven ost på ,serverar med sallad och riven ost,supergott !

Citera
          ABCiV
          Inlägg 04-05-2009, 13:22
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Motti @ 26-03-2009, 18:51) *
          Något som mina barn älskade när de bodde hemma är Pannkaksrulle med köttfärsås,man gör en ugnspannkaka breder ut köttfärsås och rullar i hop som en rulltårta sen grattinerar man den i ugnen med riven ost på ,serverar med sallad och riven ost,supergott !

Åh.. vilken nostalgi! DET var längesedan jag åt.. måste genast kolla ifall jag har någon restköttfärssås i frysen!
          Hos oss skar man rullen i skivor och stekte dem, sedan serverades det lingonsylt till. Mummmmmaaaaa

CITAT (Meriona @ 08-03-2009, 00:05) *
          Sonen snart 15 äter dåligt eller inte alls i skolan, vilket innebär att en stor tyngd vilar på mig att se till att han får i sig tillräckligt med naring för att växa. Men det känns som om vi kör runt på samma meny hela tiden pga att han är lite kinkig. Det blir fiskpinnar, fiskbullar, plättar, köttfärssås, lasagne, fiskgratäng, pannbiff, lövbiff, f-file, kyckling o currysås, korv i olika utföranden, oftast stekta. Jag skulle bli jätteglad om ni kom med lite tips om "hipp" mat som ungdomar gillar. Kina/thai går bort, det är rå-läbbigt visst. rolleyes.gif

Känner igen detta väldigt väl! Du är långt ifrån ensam! Min 18-åriga dotter klagar på att vi inte har någon variation, men när jag ber henne om att delta i planeringen är hon helt tyst, hon kommer inte på något själv heller. Jag tycker det är jättesvårt att få variation, man lagar det man brukar och känner till, för att det ska gå lätt. Jag hade en tävling på min blogg för ett bra tag sedan, fick in en massa bra recept som nu utökat vår vardagsmat. Idén med att engagera barnen är jättebra!
          Lycka till!

Redigerat av ABCiV: 04-05-2009, 13:19

Citera
          hägg
          Inlägg 04-05-2009, 14:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 15 032

CITAT (ABCiV @ 04-05-2009, 14:22) *
          Min 18-åriga dotter klagar på att vi inte har någon variation, men när jag ber henne om att delta i planeringen är hon helt tyst, hon kommer inte på något själv heller. Jag tycker det är jättesvårt att få variation, man lagar det man brukar och känner till, för att det ska gå lätt.

Jag var väldigt kinkig med maten när jag var tonåring. Extra utmaning blev det dessutom för föräldrarna eftersom jag är vegetarian. Men jag tror att min kinkighet till stor del berodde på att jag själv inte hade något inflytande på inköpet av maten och lagandet av den. Det är jättesvårt att "bara komma på" saker att laga. Det krävs att man planerar vilka maträtter som ska lagas och att den som handlar mat vet vilka ingredienser som måste finnas hemma. Dvs samarbete. Det fungerar absolut inte att bara lägga över ansvaret på tonåringen. Hjälp till istället, men utan att ta över. Låt dem leta recept och bestämma maträtter själva och ha sedan en diskussion om vad som behöver köpas och om de behöver hjälp med att laga. Ett tips för att slippa stå och laga mat hela tiden är att göra mycket mat och sedan frysa in. Lätt att värma när man inte orkar laga.

Mat jag gillade när jag var kinkig: tacos, pastagratäng, grönsaks- och potatisgryta, kikärtsbiffar, lins- potatis- och löksoppa, alla typer av pastasåser (finns hur många olika varianter som helst), veg lasagne med spenat, böngrytor m.m.

Vegetariska recept: http://vegomums.com/

Redigerat av hägg: 04-05-2009, 14:25

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 16:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon