Grovmakadam…hm…jag har en massa stenar på tomten. Dem borde jag alltså lägga på den sidan om trädet som skall fyllas upp, och geotextil på. Sedan jord och gräs. Eller hur?
Men varifrån får jag 70 x 70 cm geotextil ifrån? Jag vill ju inte köpa hel rulle med något jag aldrig mer kommer använda. Det rör sig om, kanske två á tre skottkärror med jord som jag tänkt i ekens närområde (ca 2 m bred, 0,5 m ut från eken och 0,2 - 0,4 m djup jordfyllnad). Nu stenar istället, geotextil-duk på och jord med gräsfrö över.
Den andra sidan av stammen har kvar sin marknivå, som eken alltid haft.
Självklart sparar jag eken. Att såga ned ett träd är 5 minuters jobb, som tagit 80-100 år att växa fram. Förlåt mig uttrycket…men en vettvilling gör sådant! DETTA borde stadsplanering ta större hänsyn till. I Lettland är det förbjudet att hugga stora träd. Vid nybyggnation måste gamla träd sparas. Det ser jättevackert ut i nya lettiska bostadsområden i Riga. Med stora gamla 100-åriga träd runt om. Titta sedan på de spensliga löjlet man planterar i svenska bostadsområden! Sorgligt. :-/
När jag var en 14 år, så penslade pappa min en av våra ekar med äkta trätjära. Nu, 35 år senare finns inte ett spår av en skada som eken då hade. Jag berättade detta för min 14-årige pojk förra sommaren, vad farfar gjort…och så penslade han och jag alla våra ekars revor och avsågade stumpar. När min grabb blir 50 år, om huset står här och vi äger tomten…kommer han minnas. :-)
Har någon denna geotextil-duk? 20 kr + porto in på kontot om någon hör av sig till mig: janis.vikmanis@crossnet.se :-)
Janis
|