Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ek. Täcka stammen med jord?
          janisvikmanis
          Inlägg 04-05-2009, 08:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 989

En ek finns här i trädgården. Kring 100 år gammal. Den växer i en liten sluttning, som skall fyllas igen. Jag tänkte alltså täcka ekens stam med jord, en 0,5 m upp. Går det förs sig? Mår den dåligt av detta om några år? Kan den ta skada?

Eller skall jag täcka den biten med en plastskiva och sedan täcka?

Foto på detta går att ordna.

Med vänlig hälsning,
          Janis

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          janisvikmanis
          Inlägg 04-05-2009, 19:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 989

Grovmakadam…hm…jag har en massa stenar på tomten. Dem borde jag alltså lägga på den sidan om trädet som skall fyllas upp, och geotextil på. Sedan jord och gräs. Eller hur?

Men varifrån får jag 70 x 70 cm geotextil ifrån? Jag vill ju inte köpa hel rulle med något jag aldrig mer kommer använda. Det rör sig om, kanske två á tre skottkärror med jord som jag tänkt i ekens närområde (ca 2 m bred, 0,5 m ut från eken och 0,2 - 0,4 m djup jordfyllnad). Nu stenar istället, geotextil-duk på och jord med gräsfrö över.

Den andra sidan av stammen har kvar sin marknivå, som eken alltid haft.

Självklart sparar jag eken. Att såga ned ett träd är 5 minuters jobb, som tagit 80-100 år att växa fram. Förlåt mig uttrycket…men en vettvilling gör sådant! DETTA borde stadsplanering ta större hänsyn till. I Lettland är det förbjudet att hugga stora träd. Vid nybyggnation måste gamla träd sparas. Det ser jättevackert ut i nya lettiska bostadsområden i Riga. Med stora gamla 100-åriga träd runt om. Titta sedan på de spensliga löjlet man planterar i svenska bostadsområden! Sorgligt.
          :-/

När jag var en 14 år, så penslade pappa min en av våra ekar med äkta trätjära. Nu, 35 år senare finns inte ett spår av en skada som eken då hade. Jag berättade detta för min 14-årige pojk förra sommaren, vad farfar gjort…och så penslade han och jag alla våra ekars revor och avsågade stumpar. När min grabb blir 50 år, om huset står här och vi äger tomten…kommer han minnas.
          :-)

Har någon denna geotextil-duk? 20 kr + porto in på kontot om någon hör av sig till mig:
          janis.vikmanis@crossnet.se
          :-)

Janis

Citera
          HelenJ
          Inlägg 04-05-2009, 21:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (janisvikmanis @ 04-05-2009, 20:20) *
          Grovmakadam…hm…jag har en massa stenar på tomten. Dem borde jag alltså lägga på den sidan om trädet som skall fyllas upp, och geotextil på. Sedan jord och gräs. Eller hur?

Men varifrån får jag 70 x 70 cm geotextil ifrån? Jag vill ju inte köpa hel rulle med något jag aldrig mer kommer använda. Det rör sig om, kanske två á tre skottkärror med jord som jag tänkt i ekens närområde (ca 2 m bred, 0,5 m ut från eken och 0,2 - 0,4 m djup jordfyllnad). Nu stenar istället, geotextil-duk på och jord med gräsfrö över.

Den andra sidan av stammen har kvar sin marknivå, som eken alltid haft.

Jag fattade det som att du skulle fylla runt hela eken. Men om du låter det vara öppet på ena sidan, och det dessutom inte gäller så stor yta som faktiskt blir fylld, tror jag nog att den klarar sig ändå. Men det är så himla trevligt med folk som bryr sig och frågar före! All heder till dig! tummenupp.gif

Vad gäller en liten bit geotextil kan du kanske kontakta första bästa gräventreprenör och fråga om du kan få / få köpa en bit av honom. De flesta har sånt liggande i mängder. Iaf de jag känner biggrin.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon