Här hade redan svärmor planterat! Kryptuja ihop med blåklockor, ölandstok, plymspirea och rosenspirea i SAMMA RABATT!!!
Efter bara någon månad insåg jag att det vore på sin plats att börja renas ut ogräset, för att se om det fanns något av värde i rabatten.
Började lite smått i ena hörnet och grävde upp blåklockorna med rötter och allt. Satte därefter några ynkliga knölar av skäggiris och kungslilja.
Sen kom en period med regn varmed det riktiga ogräset började visa sig, samtidigt som det var några små "grodddar" på knölarna jag hade satt.
Glad i hågen kom jag hem från jobbet och hade planerat att börja utgrävning på allvar.
Då hade svärmor varit där
Rensat ut ogräset genom att dra av det jäms med marken och grävt upp ina knölar och slängt dem på komposten i gassande sol. Där hade knölarna legat HELA dagen
Det fanns ingen möjlighet att rädda knölarna.
Jag snodde omedelbart svärmors nyckel till huset och låste in alla trädgårdsredskap. Tog fram grävmaskinen och tömde rabatten på ALLT!
Två dagar senare blev jag utskälld över varför jag hade förstört HENNES rabatt?!
Numera växer det storblommiga rosor, lavendel, kungsliljor, skäggiris, liljekonvalj, tulpaner, påsk- och pingstliljor i rabatten. Dessutom planterade så att de lägsta växterna är i framkant och de högsta i bakkant. (Det var tvärtom förut)
Ölandstoken blev en häck framför parkeringen och resten gick till grannen som fylle under hans nybygda hus!
INGEN SVÄRMOR I MIN TRÄDGÅRD TACK!
MariaS