Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663
Hej Alla Jag letade efter en gurktråd men ledsnade efter 12-13 sidor så jag tänkte jag kunde skapa en ny som handlar om allt möjligt om våra gurkor vi odlar nu i år. Här kan de som är bra på gurkodling kanske kan förmedla sina små tips till oss som är nybörjare och olika frågor som dyker upp under odlingens gång kanske kan besvaras av dem som vet. Olika sorter på gurka... smak och erfarenheter av dessa.. kort sagt ALLT om gurka tar vi upp i denna tråden Jag skapade denna tråden för jag vill ju givetvis veta allt om era gurkor och hur ni odlar dem från frö till färdig gurka
Mina första 5 frö har precis grott
Jag sådde i en kruka utan botten och 3/4 u-jord+1/4 såjord för att kunna sätta hela krukan i en stor direkt sedan för att de skall tydligen gilla att vara lite torra vid rothalsen så man sätter krukan lite högre än jäms med jordlagret i den större krukan och sedan vattnar man inte i den lilla krukan utan brevid så den lilla krukan håller sig torr o fin är det någon som begrep vad jag menade kanske blev lite rörigt Sedan skall det tydligen vara bra att lägga gräsklipp i den stora krukan också. Hur man gör med själva plantan sedan när den börjar rangla iväg har jag däremot ingen aning om
Är det någon som har bra tips eller funderingar så var inte blyga
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!
Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663
Oj.. jag som trodde jag hade sått tidigt Såg idag att gurkan blommade o tänkte wow.. tittade lite närmare sedan och WOW det var ju redan små små bäbis gurkor