Jag har odlat chili på balkong i snart fyra år. Första året hade jag stora problem med trips och skadorna såg precis ut som på dina bladbilder, men redan andra året började jag helt naturligt få besök av nyttoinsekter, bl.a. näbbskinnbaggen (
Orius som nämnts tidigare) och den har verkligen lyckats hålla nere tripspopulationen, se bild här nedanför (olika utvecklingsstadier). Den är pytteliten, som störst blir den kanske ett par millimeter.

Bra att känna till om man tänker ha näbbskinnbaggar inomhus är att de faktiskt kan bitas, vilket hände mig en gång när jag skulle plantera om och samtidigt försökte bli av med bladlöss genom att skrapa av dem från bladen med en fuktig trasa. Utslagen jag fick liknade dem man kan få av vägglöss som ju också är en skinnbagge. Nu angriper de inte människor vanligtvis och håller sig på plantorna, men just den gången måste de ha känt sig hemskt hotade.
Inomhus skulle jag använda Neemolja. Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden. Det dödar inte men gör så att ohyra slutar föröka sig.
Här kan du få mer tips om biologisk bekämpning av trips:
www.ipm.ucdavis.edu