Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anlägga damm i grop?
          Sarasl
          Inlägg 05-05-2009, 21:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

Hej!

Jag har nyligen blivit med tomt som förhoppningsvis snart ska ha något som kan kallas trädgård också. Ena hörnet av tomten skärs av av ett skogsdike som rinner ut i ett större dike som ligger mellan vår tomt och en åker. Nu undrar jag om man kan använda detta skogsdike (eller "bäck" som låter lite trevligare) till något intressant? En tanke jag har är att gräva ut en damm längst ner innan den rinner ut i åkerdiket, skulle detta fungera tror ni? Måste man i så fall ha dammduk i botten eller klarar man sig med att bara gräva... ? Jag funderar också på om man kan plantera t.ex. kabbeleka, svärdslilja m.fl. växter (gärna tips!!! Zon 5 halvskugga) längs med bäcken? Måste jag bottna med jord eller går det att bara gräva ner de i kanten på diket som det är nu? Det är ju skogsmark (lingonris, blåbärsris, mossa, gräs) idag, kanske blir för näringsfattigt?

Som ni märker är jag verkligen helt "grön" på det här med trädgård och ffa vatten i trädgård! Jag behöver all hjälp jag kan få om inte det bara ska sluta med en gyttjepöl i min trädgård crying.gif !

Vänliga hälsningar,
          Sara

--------------------
          Sara med trädgårdsdrömmar i zon 5

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sarasl
          Inlägg 06-05-2009, 09:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 7 389

Bifogad fil  B_cken.jpg ( 330.52k ) Antal nedladdningar: 66

Till höger om granen längst till vänster vill jag ha min damm smile.gif "Trädgården" är work in progress som ni ser!!!

Hej och tack för era svar!

GME: Jag vet tyvärr inte hur jordmånen ser ut där jag tänkte mig att dammen skulle ligga, just nu är marken täckt av ris och stammar från alla små träd och sly som vi fällt för att öppna upp lite i mörkret där nere så jag kommer inte riktigt åt att gräva. Om det är till någon hjälp så växer där mest björk, salix, rönn, några granar och tallar, låter väl inte som lerjord eller? Tomten ligger längst ner i en skogsbacke. Nej, det behövs väl dammduk antar jag, om det inte är berggrund direkt under ytskiktet... då blir det svårt att gräva wink.gif
          Vad gäller åkerdiket så slutar det blint en bit bort, det går nästan som vallgrav längs hela vår östra tomtgräns, har ingen förbindelse med ån på andra sidan åkern. Men jag är ändå inte säker på om jag vill ha fisk, som det är nu har vi så otroligt mycket grodor och paddor i bäcken och de vill vi gärna ha kvar smile.gif Förhoppningsvis äter de lite mygglarver också...

Ingrids: Det där med översvämningsområde låter väldigt lockande tycker jag. Jag vill ju ändå inte hålla på och fylla i vatten och ha pump, filter osv eftersom bäcken är ca 70 m lång och höjdskillnaden är ca 5 meter mellan början och slut. Den torkar ju mer eller mindre under högsommaren och även om den inte blir helt torr
          kommer den nog inte att kunna hålla vattenståndet i dammen så jättehögt när det är som torrast. Jag ska leta lite info om översvämningsområden känner jag!

Återigen, tack!
          /Sara

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 15:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon