B_cken.jpg ( 330.52k )
Antal nedladdningar: 66Till höger om granen längst till vänster vill jag ha min damm

"Trädgården" är work in progress som ni ser!!!
Hej och tack för era svar!
GME: Jag vet tyvärr inte hur jordmånen ser ut där jag tänkte mig att dammen skulle ligga, just nu är marken täckt av ris och stammar från alla små träd och sly som vi fällt för att öppna upp lite i mörkret där nere så jag kommer inte riktigt åt att gräva. Om det är till någon hjälp så växer där mest björk, salix, rönn, några granar och tallar, låter väl inte som lerjord eller? Tomten ligger längst ner i en skogsbacke. Nej, det behövs väl dammduk antar jag, om det inte är berggrund direkt under ytskiktet... då blir det svårt att gräva
Vad gäller åkerdiket så slutar det blint en bit bort, det går nästan som vallgrav längs hela vår östra tomtgräns, har ingen förbindelse med ån på andra sidan åkern. Men jag är ändå inte säker på om jag vill ha fisk, som det är nu har vi så otroligt mycket grodor och paddor i bäcken och de vill vi gärna ha kvar

Förhoppningsvis äter de lite mygglarver också...
Ingrids: Det där med översvämningsområde låter väldigt lockande tycker jag. Jag vill ju ändå inte hålla på och fylla i vatten och ha pump, filter osv eftersom bäcken är ca 70 m lång och höjdskillnaden är ca 5 meter mellan början och slut. Den torkar ju mer eller mindre under högsommaren och även om den inte blir helt torr
kommer den nog inte att kunna hålla vattenståndet i dammen så jättehögt när det är som torrast. Jag ska leta lite info om översvämningsområden känner jag!
Återigen, tack!
/Sara